0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad har du för kompressortidfaktorer? Behöver dessa för att prognostisera förbrukningen 2329.9 × 6.5 kW = 15144 kWh tillsats på 5.5 år => 2750 kWh/år i snitt, men kan förstås skilja drastiskt beroende på:1. Fukt i betongen första året.2. Årsvädervariationer3. Fel på pumpen vid datum X.Redan nu kan jag säga att du har fler starter än drifttid (dvs <1h per cykel, normalt är snarare 1.75-2h/cykel). Något är rätt så 'annorlunda' med din uppställning.-När rengjorde du luftfiltret senast?-Har du luftat systemet nån gång?-Vad har du för tryck (mätt i bar) i 'pannan' (luckan längst ned till höger på värmepumpen).-Var har du för BS1-lufthastighetgivarvärde? (m3/h)Posta gärna en graf över historiken för BS1.-Bäst vore om du har möjlighet att låta mig ansluta på Nibe Uplink för att diagnostisera problemet, så säg till via PM!
Hur gammalt är huset? Kan du posta lite info från statusskärmwn när pannan jobbar? Framledningstemp, avgift, frånluft, luftflöde osv…
Var hittar jag kompressortidfaktorer?Trycket ligger på 1 barJag kan ärligt säga att jag inte luftat den någon gång, eventuellt har vår VVS gjort det en gång när han var och gjorde ett annat jobb.Filtret rengör jag alltid när den varnar och sätter i nytt ungefär varannan gång eller var tredje gång.Är väldigt tacksam om du vill logga in och kolla om du ser något eftersom jag är rätt dålig på inställningarna. Jag skickar PM
Huset är byggt 2017 så det är inte så gammalt.Beräknad framledning: 38,6Framledningstemp: 32,4Avluft: 3,4Frånluft: 21,1
Du verkar ju få upp värmen - 32.4 i golvet är bra. Ligger själv på 33-sig nu. Men att den vill att du ska ligga på 38 med golvvärme är galet - vilket har att göra med kurva och förskjutning. Vad ligger dina gradminuter på? Din pump måste ju jobba hårt hela tiden.
En bild säger mer än tusen ord.Kompressorn går vid maxvarv (120 Hz) @ 0°C ute.Det är nog det mäktigaste jag sett i värmepumpssammanhang! Det förklarar varför du har så låg cykeltid (<1h per kompressorcykel innan avfrostning sker).En fråga, bland många!Vad står din cirkulationspump i för läge?(I, II, III, luckan längst ned till höger)
Jag kan inte hitta vart man ser det. Bifogar här några bilder . Jag får kanske ta hit någon elektriker eller vvsare?
300 m3/h låter orimligt mycket om man antar att du bara ventilerar boningshuset på 165 kvm. Normenlig ventilation för den husstorleken är 208 m3/hDet har skrivits en hel del om att högre frånluft gör att kompressorn i 730/750 kommer varva upp högre i frekvens, faktiskt en del som har erfarenhet att detta är nödvändigt för att kompressorn ska börja leverera. Men det har även diskuterats om detta med överventilation är optimalt ur energisynpunkt förutom risken att man kan uppleva att det börjar dra kallt runt ventiler Även om du sätter 12 grader i uterummet så ger det rejäla förluster, du återvinner troligen inget därifrån. Att värma garage, uterum mm med golvvärme från FLVP är ju inte så smart just pga att ingen återvinnning då sker därifrån, det har det också redan skrivits en del om
Okej, jag kanske får ta kontakt med någon ventilationsfirma som kan titta på det då?Men precis som du beskriver så märker vi att det drar kallt från till luften utifrån. Det har väl tänk att det bör vara så, men då är det kanske en av effekterna. Hur kan man testa att ställa om detta? vad skulle ni rekommendera för värde med tanke på husets storlek?Helt rätt gällande uterummet, Det var dock kommunen som rekommenderade oss att lägga detta i betongplattan direkt vid bygget eftersom att det blev mycket dyrare att hålla värmen med elslingor. Vi byggde uterummet några år efter huset.
Jag tror inte du har 300m2 med 69%, det borde ligga runt 220m2 med den inställning dvs. rätt justerat.