0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En sak som bör kollas men som vi inte har diskuterat tidigare är att hetgastemperaturen (T6) är onormalt låg. Den brukar ligga ca 30 grader över temperaturen på utgående värmebärare och bör ha varit 70-75 grader. Det har varit samma sak på tidigare bilder. Det kan bero på dålig kontakt mellan givare och rör men det bör kollas vid tillfälle då det kan också ha andra orsaker som felinställd expansionsventil. En sak till som bör kontrolleras är om ståltråden i de ståltrådsomspunna slangarna i pumpen är magnetiska. Fastnar en magnet mot slangen kan de fungera som magnetitfilter och bli igensatta. Men det brukar bara hända när det finns radiatorer eller en massa stålrör i värmesystemet. I det här fallet bör det inte finnas några mängder järn i systemet. Fastnar magneten och man inte hittar något annat fel bör man skruva loss och titta i första flexslangen för säkerhets skull. Det är enkelt att göra det testet själv. Rapportera resultatet av undersökningen! En serie inlägg som sträcker sig över sju sidor måste få ett värdigt slut. Tillägg: Hittade en bild där hetgastemperaturen var 24 grader över VBut alldeles innan pumpen stannade. Dålig kontakt verkar troligt.
Jag skulle se till att få golvvärmen ordentligt backspolad.Men det är skumt att inställningen på cirkpumpen inte gör nån skillnad, den är kanske trasig?Värmebärarpumpen behöver nog kollas upp.
Jag testade magneten, den fastnade inte, men kanske fanns minimalt motstånd om man verkligen hade önskat.Det borde oavsett inte göra skillnad för delta mellan T8 och T9 väl?
Vad skulle man förväntat sig att se för skillnad när jag vände den helt mot vänster?
Backspola, gör man det slinga för slinga på något sätt då?Vad skulle man förväntat sig att se för skillnad när jag vände den helt mot vänster? Tror de bytte denna cirk-pump 2019 eller något, inte för länge sedan iaf. Det hände nog något när jag vände till höger iaf, den började låta väldigt mycket. Typ som att någon borrar i din vägg. Hela tiden.
Man ska nog backspola golvvärme slinga för slinga ja.
Då hade IVT bytt typ av slangar till sådana med rostfritt stål i trådarna. Det kan påverka delta på så sätt att om det fastnar en massa järnoxid i slangarna blir det en strypning som gör att delta ökar. Då det var golvvärme i hela huset var det inte så sannolikt men ibland händer även osannolika saker. Nu när det är konstaterat att slangarna inte är magnetiska är det omöjligt att de har något med problemet att göra. Hade pumpen fungerat dåligt på grund av glappkontakt eller elektronikfel hade ett annat läge på omkopplaren kanske fått den att gå bättre. Men så var inte fallet.
Nu är VVS här och de hävdar att ställdonen sitter på tilloppet nu och menar att de ska sitta på frånloppet. De ska ändra detta nu. Har det varit så fel från start??Bad dem göra det.Då kan vi utesluta det.
Sa dem så ? De måste skämta ! Oavsett om reglerande ventil sitter på Tilloppet Eller retur blir det sammanlagda tryckfallet det sammaMed samma kvs värde på slingan. Några behöver .
Det var det vi tyckte också så de fick ändra på ett ställe men i de övriga två fördelarna fick de låta vara.Nu är det igenomspolat i slingorna i två av tre fördelare i alla fall. De började med det och så ser vi om det blir någon skillnad om någon dag. De höjde även trycket något till ca 1 bar från tidigare ca 0,7.
Hur fungerar det om luftburken är sönder?
Luftburk?