0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du tänker att bli av med energin då det går från kallt till varmt?Jag har ju termostater som kan få vara kvar. (Justerar självklart in kurvan först)Kranar va inte så dum ide. Tänkte att en till tank är en fördel om jag kör med smartprice?
Men den stora frågan, hur djupt kommer du att borra? Själv vill jag borra 250 meter till 12kw pump men om det kräver grövre kollektor så är jag inte lika sugen.
Ja. En sån gång skulle det dröja innan det är slut på energi. Stoppa cirkulationspumpen pumpen?
Ja. Från en vedeldare. 2 Borö TIV 500 L/AHan har även 2 kombitankar med 2 slingor. Osäker om det är beredare.Lika bra att ta alla?
Det är ju ganska billigt med begagnat. Behöver dock bära upp dom. Räcker det med en trappirra? En sån med 3 hjul. Och 2 pers?
Själv vill jag borra 250 meter till 12kw pump men om det kräver grövre kollektor så är jag inte lika sugen.
Är det en frekvensstyrd värmepump du tänker installera?Är då köldbärarpumpen deltaT-styrd, så är det inga problem att köra med 40 mm kollektor. Större delen av drifttiden är ju med lägre effekter och lägre flöde, som i sin tur inte skapar så stora tryckfall.
Nej, jag siktar på en Nibe F1145Blev en aning tveksam till om F stod för Frekvens men det står för Fighter. fick jag förklarat för mig.Hur mycket tror du man törs borra för en sådan och ändå inte försämra förutsättningarna för mycket?
Så här svarade Nibe när jag frågade om deras 400 meter rekommendation, kan jag borra 240-250 meter med pem 40 kollektor då totallängden blir 480-500 meter?Denna rekommendation har med den interna köldbärarpumpen att göra, vad den max klarar i längd (tryckfall och flöde).Lägger man mer kollektorslang än vad vi rekommenderar så kan det vara att man får komplettera med en extern pump, men det är inget vi räknar på eller kan hjälpa till med.Notera texten. så kan det vara.Hade hellre sett texten: så måste man.Nu blev man ju inte ett klokare, hade förmodligen fått samma svar med pem 50 också.
Vet inte om jag räknar rätt 40mm slangNominellt flöde 0.65 l/s= 39 l/minTillgängligt tryckfall 69 kpaEnligt tabell 3.3 per 100mhttps://www.avloppscenter.se/vara-produkter/tryckror-pem-delar/pem-slang/pem-50-63-mm/Ca 209m? Men slangen ska väl upp också?
Tydligen inte alla som arbetar med 50mm.