0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Med dagens frånluftsvärmepumpar som ger 4-5 kW ur frånluften kunde en markkollektor bidra med allt som behövs för att de skulle ge kanske 8-9 kW da få dagar/år som effekten ur frånluften inte räcker till.Under perioder med lågt effektbehov kunde de dessutom hålla igång driften under tiden avfrostningen av förångaren på frånluften.Det skulle kunna styras smart så att kollektorn bara bidrog när COP blev låg på frånluften, eller när effektbehovet blev stort och temperaturen i kollektorn var OK.Självklart är en komplett jordvärme eller bergvärme bättre, men det är sällan plats för 500 meter kollektor på en tomt, och bergvärme blir dyrt.150 meter kollektor kan man peta ned på de flesta tomter utan större problem, i vart fall om man bor på en normalstor villatomt.Risken är förstås att man får tjällyftning om man belastar den korta kollektorn lite för hårt.
IVT 495 som, hade frånluft + en liten slinga jordvärme var ju genialisk, jag fattar fortfarande inte hur de kunde slopa den från sitt produktutbud.Jag hade samma känsla som du. Jag frågade en gång IVT folk om detta. Svar var att vi har många problem med 495 och att det inte riktigt är vår produkt. ?? Jag kanske misuppfatade vad de menade. Samtidigt var 490 en stor framgång för IVT även om det bara gav 2KW. 495 gav 4KW. Daikin skriver; En bra produkt men med en begränsning: en effekt.Det är grundlägande att man måste anpassa VP storlek till huset värmebehov. Eftersom denna tråd handlar om propanvärmepumpar kanske kan nästa generation 495 byggas med R290 och inverter teknik.På KTH testades bärgVP 6KW med systemfyllning 150g. Om jag förstår rätt är det idag tillåtet för inomhuspropaninstallationen att innehålla 500g
Nja, det blir inte samma sak, i en modern frånluftsvärmepump kan du få avlufttemperaturer på ned till -20 grader, det får man inte om man värmer brine, man förlorar övergångsvärmen i en fasomvandling och tappar minst 1.5 kW effekt ur frånluften, markkollektorn behöver då belastas hårdare hela året och vara längre för att det hela skall gå ihop med en kort kollektor.COP blir självklart bättre med mark eller bergvärme + FLM, men den höga investeringskostnaden för en fullvärdig sådan anläggning lär knappast betala sig.Jag vidhåller att jag har svårt att förstå att man inte gått vidare med den modellen, SPECIELLT inte när frånluftsvärmepumparna moderniserades med inverter och frånluft på ned till -20 grader som tillgodogör sig dubbla fasomvandlingar, både från fukt till vatten, och från vatten till is.
Som sagt, de skulle fortsatt UTVECKLA den värmepumpsprincipen, med inverterkomprossor, frånluft kyld ned till -20 grader för att öka uteffekten ur frånluften till 4-5 kW, och dessutom kunna addera ytterligare 2-3 kW effekt från en 150 meter lång markkollektor som ryms på de flesta villatomter utan problem.
Vi har fullt upp som det är, den typen av projekt kan vi absolut inte åta oss,
Jag vet inte mycket om en micro channel-kondensor runt om tanken. Är det verkligen bra? Jag tänker det borde vara lättare att få upp verkningsgraden om hela kondensorn var dränkt i vattnet?[/size][/size][/size]Det blir bättre COP om hela kondensorn var nedsänkt i vatten. Likaså IVT 490. Jag kollade en gång kondensorn i 490 för att se om det fanns någon risk för läckage. Kopparröret var kraftigt fodrat med kalk och liknande. Nästan isolerad från vattnet. Många tillverkare lindar kopparrör runt tanken. Så jämfört med denna mikrokanalkondensator är den mycket bättre. Denna lösning verkar vara den enklaste möjliga. Jag hade velat utvärdera en gemensam inverterkompressor till allt och kunna välja vart värmen ska levereras. Jag tänker att man borde kunna köra dubbla förångare där avluftskylning är ena och markslinga är den andra. På så vis två olika utgående temperaturer. Lite mer röriga delar då tyvärr.Alldeles rätt. Så hade IVT 495. Så där fungerar dagens FLVP. Det verkar nästan dumt med 2 kompressorer. Men om det inte fördyrar slutpriset då borde det vara atraktiv. Denna lösning, å andra sidan, gör systemet ostressad. Att producera tappvatten A20 / W55 är inte problematiskt. brine/vatten VP (inverter) ska ta hand endast om värmesystem. Här kan man använda borrhål, markslinga eller med en utomhusenhet som värmer brine under tiden som uteluften är varmare än borrhålet.Dubbelkompressorpumpar tycker jag är lite intressant ändå, förutom att de har var sin kompressorvärmare.Är kompressorerna olika stora kan man ha tre olika effekter utan att ha en inverter. Då kan en vara till avluft och en till markslinga. Eller samma krets som stycket ovanför.Det blir precis så i mitt fall. En kompressor tar energi från avluft och den andra från källa som brine är kopplad till.Rickard vill ta så mycket energi som möjligt från avluft till brine. Man kan öka förångare på FLVP med extra flänsvattenbatteri. Säg att 2KW FLVP sänker passerande lufttemp från 22C ned till+15C. Då har vi fotfarande mycket att ta.
Alldeles rätt. Så hade IVT 495. Så där fungerar dagens FLVP. Det verkar nästan dumt med 2 kompressorer. Men om det inte fördyrar slutpriset då borde det vara atraktiv. Denna lösning, å andra sidan, gör systemet ostressad. Att producera tappvatten A20 / W55 är inte problematiskt. brine/vatten VP (inverter) ska ta hand endast om värmesystem. Här kan man använda borrhål, markslinga eller med en utomhusenhet som värmer brine under tiden som uteluften är varmare än borrhålet.
Inte riktigt så jag menar. IVT 495 är som BV med avluftsmodul. Jag menar att man kan ha uppdelningen på köldkretsen, så det möjliggör -20--10 i avluftstempertur och samtidigt delta 3 över markvärmen.
Om det är dricksvatten i tanken så får du inte sätta kondensorn direkt i vattnet.Om du hade haft som gamla CTC en energilagring och genomströmmningsslinga så hade du kunnat ha kondensorn i vattnet.Det måste finnas 2 barriärer mellan vatten och köldmedia.Eller elegant lösning som i 490. D
Inte riktigt så jag menar. IVT 495 är som BV med avluftsmodul. Jag menar att man kan ha uppdelningen på köldkretsen, så det möjliggör -20--10 i avluftstempertur och samtidigt delta 3 över markvärmen.Det borde vara bättre att installerar vattenbatteriet före FLVP förångare. Man kan kyla ned luften först till brine temp ca 0- +1C och sedan med förångare till -7C. Det borde vara ganska OK.