0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ok. Ja, kondingar kan ju alltid strula till det... Men att problemet då möjligen kan gå att lösa med någon inställning tyder ju på att det inte är det som är problemet. Sa de något från IVT vad det var för slags inställning?
Mina givare verkar ok. Har letat runt i menyerna för att försöka förstå vilken ”magisk” inställning som skulle kunna lösa detta, men blir inte klok på det... Nu har det i alla fall fungerat några dygn igen...Har ni andra kommit fram till något?
Vad som händer i min tank med vatten är att trycket försvinner (på manometern) Får fylla på vatten ibland , försvinner troligen ut genom övertrycksventilen.Verkar ju logiskt om värmen på vattnet åker upp och ned (varmt vatten tar större plats volymmässigt)Så fel på tempgivare , troligtvis inte.
kompressor står och jobbar men kommer bara upp i 58gr (GT6)Så jag har definitivt ett mönster.
Så du menar att expkärlet kan ta hand om 15-20 gr tempdiff på vattnet ?
Om kompressorn varit i drift en längre stund innan avläsningen av GT6 tempen borde den var betydligt högre än 58grd. I min IVT 490 ligger GT6 temperaturen över 80 grader vid de temperaturer du angivit.Ett sätt att kolla så inte GT6 givaren mäter alldeles fel kan vara att känna med handen på hetgasröret från kompressorn, alternativt kolla vad den visar för temperatur då kompressorn stått stilla ca en timma, då kommer den att visa lite över frånluftstemperatur.Sen kan givare vara instabila och visa rätt tidvis och fel tidvis, detta har hänt min IVT490 tidigare.Om kompressorn inte producera den effekt den skall, kan avlufts temperaturen ge en ledtråd. Avlufts temperaturen ligger normalt på +0-+3 grader (eller 16-17 grader under frånluftstemperaturen) när kompressorn varit i drift en stund.Kolla vilken avlufts temperatur som råder med någon form av temperatur mätning.Frånluftsflödet (fläkthastigheten)påverkar givetvis också avluftstemperaturen.