Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Startar ej elpatronen IVT490  (läst 17923 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bohollen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Startar ej elpatronen IVT490
« Svar #120 skrivet: 03 december 2023, 15:02:13 »
Hej! Har samma problem också. Har någon av er löst problemet? Jag kör enligt rekommendation med tryckvakten bortkopplad, 2 timmar avfrostningsintervall, fläkten läge 2. Får ändå ibland se att den bara gått i viloläge och alla temperaturer sjunker utan vare sig kompressor eller eltillskott regerar. Ställer om till enbart tillskott så vaknar den, slår över till normaldrift efter en timme och sen går den ett par dagar igen. Rinse and repeat … :-\
Jag slåss också med exakt detta problem. Jag har en idé till varför byte av tryckvakt osv till en början tycks fungera. När jag slår av min panna hör jag först ventilationsfläkten varva ner, sedan hör jag hur det rinner vatten i ganska rikliga mängder. Det verkligen börjar rinna ner genom avloppsslangen. Och detta sker omedelbart när fläkten varvar ner, så det verkar inte vara is som tinar långsamt. Jag får känslan att fläkten liksom trycker fast vatten i kondensorn. Kanske har ytan på flänsarna förändrats med åren, och vattnet vill inte droppa av lika lätt?

Kan tillägga att jag kontrollmätte mina ventilationsflöden förra helgen. Det var ca 30% lägre flöden än vid installation av pannan. När jag bröt ström i pannan och hörde hur vattnet rann ur kondensorn så startade jag upp på nytt och mätte om. Då var flödet helt plötsligt bra och fläktens arbetstryck hade ökat ca 20 Pa.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!