0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om du kollar hetgastempen vid drift, uppför sig den normalt då? Den fladdrar inte upp o ner? Kolla vad den ligger på samt tempen på GT:3:3. Kompressorn ger ju effekt i o med att du har 5 grader frånluft, vet man att kylkretsen är ok så skulle jag ändra parametrarna för larmet. Skulle det vara nåt problem med startrelä eller konding skulle det bara uppkomma vid kompressorstart. Ett alternativ är ju att det är något problem med kortet i kompressorhyllan som givaren sitter kopplad i, men är ganska ovanligt. Det här larmet ska ju egentligen bara kunna komma under kompressorstart om hetgastempen inte höjs 5 grader under 120s därav namnet, så var tanken från början. Sen finns det vissa versioner av styrningen som kan ge felaktiga larm pga hetgastempen går upp och ner under drift. Det är då man ändrar parametrarna när man kontrollerat kylkretsen. GT:6 skyddar kompressorn ändå i och med att den slår ifrån vid 125 grader.
Allt ser bra ut👍 Svajar lite upp o ner pga att shunten öppnar o stänger. Som sagt så kan du gå in o titta på eller ändra värdena för larmet. Det gör man under meny 9. Gå först in i serviceläget ,sen går du till meny 5, bläddra fram till visning av versionsnr 5.12 o tryck enter håll därefter in vänsterknappen tills det står Acess=fabrik. Stega tillbaka o gå in under skyddsfunktioner värmepump meny 9, bläddra fram till 9.12. Där kan du ändra tiden, ställ den på 180s, gå vidare till9.13 där ställer du tempen som GT:6 ska öka på 180s. Ställ den på 0 eller 0,1 0,2 osv beroende på hur mycket av denna funktion du vill ha kvar. Glöm inte att tryck på spara om du vill ändra nåt.
👍 Nu slipper du det larmet, hoppas den tuffar på nu! Håll koll på avluften så märker du ändå om kompressorn börjar krokna.
Aj fan! Synd att du inte bor närmre skulle gärna komma förbi o gå till botten med den pumpen, har en drös med grejer i bilen. Om man vet att givaren är ok och sitter som den ska, så misstänker jag att det är en av dom versionerna där larmet även kan komma pga av hetgastempen dippar eller att styrningen tappar kontakten med givaren. Larmet ”fel GT:6” eller liknande ska då komma, inte detta. Troliga felkällor är då styrkortet, bandkabel eller fläktkortet. Hur gammal är pumpen? Villken version av styrningen har du? Står under 5.12.