0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Han borde inte mixtra med kurvan mer innan han sett till att lufta av systemet ordentligt och säkerställt att han har ca 1bar i tryck. Han ska kunna köra samma kurva som grannen och få liknande resultat.0,3 bar är på tok för lite och om där dessutom finns luft i raddarna och eller VP blir det väldigt oekonomiskt att höja kurvan istället för att lösa problemet.Skulle du inte hjälpa honom att optimera?
Nu ska vi se. Jag höjde faktiskt kurvan imorse, men jag kan/ska justera tillbaka den när jag kommer hem. Jag tänker sätta den på samma som grannen, men ska först kolla deras tryck. Jag kan inte se någon film, eller länk till filmen, har du möjlighet att posta den igen? Är inte riktigt med på "Förmodligen har du även luft i systemet som försämrar flödet, så börja med att fylla upp till ca en bar och lufta alla delar i systemet. Håll koll på trycket under tiden och efterfyll vid behov." Förstår att filmen kommer att visa hur man fyller på och avluftar. Tänker man att när jag fyller på, med hjälp av filmen, så kommer bartrycket öka? Ursäkta för min inkompetens. Börjar dock förstå lite mer.
Första felet är hittat! 0,3 bar betyder 3 meter höjdskillnad som max i teorin. Se till att fylla på upp till 1.0 eller 1.5 och lufta sedan panans 4 ventiler och ev dina element. Återkom när detta är gjort. Trixa inte mer med några kurvor sålänge.
Perfekt! Ställer dock frågan redan nu, för jag kommer behöva göra det sen när jag kommer hem ändå. 3 ventiler sitter på framsidan som jag såg igår och imorse. Vart sitter den fjärde? https://www.byggahus.se/forum/data/attachments/153/153761-e65426454d4e018ea35e8dab496952cf.jpgså ser det ut hos mig, ungefär. "Grundfors" sitter på annat ställe i tvättstugan. (där även niben står)
Hej!En liten kommentar, meny 5.1.14 Rad.+ golvvärme ska inte användas, det är en vansinnigt dum inställning, fattar inte riktigt varför den finns.Min gissning är att den är till för såna system som seriekopplar radiatorer + golvvärme, dvs Värmepump => radiator => golvvärme => värmepump.I nästan alla kombinerade system så är golvvärme/radiatorer parallellkopplade med en shunt på golvvärmen.Det står lite mer i denna tråden om detta:https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63707.0;allKör på "Radiator" så blir det bättre.
Snyggt, då ändrar jag det när jag kommer hem. Jag antar att luftning och tryck fortfarande ska justeras för detta påverkar inte trycket antar jag.. ?
Hur menar du med skruva? Lufta och öka trycket? Vad uppe på en 13 i kurva och max på plusen, blev inte varmare varken på entréplan eller övervåningen. Vid samma inställningar som grannen så hamnade våran grad på 19 och grannens på 25. De hade dock 5-6 grader lägre på vattnet.