0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Den stod ca 50 minuter när det var 6 grader varmt ute blir det några grader kallare går den konstant tycker det är rätt ok.
>HobbysnickarnSorry glömde svara... bra att du fick ner antal start och stopp lite grann. Efter läst igenom en hel del trådar så började jag mixtra... givetvis med gradminuterna och värmekurva. Provade högre start av tillsats och märkte det blev en hel del självsvängningar i systemet efter Varmvattenproduktion. VP har gått bananas mer eller mindre vid ett par tillfällen, lyckas inte reglera ned framledning mot bör värdet utan kompressorn slog till och från mellan 0 och 55Hz så framledning gick mellan 30grader - 60grader...Var väldigt märkligt, kompressorn slog till och från med -6 ute. Fick stänga av Vp en stund, och efter det så kom regleringen mer i fas... Ställde tillbaka till -200 - 600 förra veckan och det fungerar bättre. Har inte varit så kallt å andra sidan nu sista veckan.Har du märkt något liknande att efter Varmvattenproduktion hamnar regleringen i självsvängning några timmar?
Välkommen till Nibes underbara värld och dess GM-regulator. Svängningar efter varmvattenproduktion får vi leva med då GM-regulatorn inte fungerar optimalt ihop med växling mellan VV och värme.Problemet är att om värmepumpen går på hög effekt pga att det är kallt ute så rasar GM efter VV-körningen. GM-regulatorn hatar stora GM-underskott och gasar på så den spricker. Särskilt jobbigt får den som sagt när det är kallt och det använts mycket VV. Då går den bananas totalt.Normalt brukar den sedan svänga in ganska snabbt och börja reglera bra. Har du problem med svängningar långt efter en VV-körning så kan du behöva justera andra saker. Det står en hel del i Optimeringstråden samt den Officiella 1255-tråden om hur du kan göra. Orkar du inte läsa trådarna så är tipset att ha koll på att du har tillräckligt flöde samt att du inte har rumstermostater som arbetar mot värmepumpen.
Det tar lång tid för framledningen att stiga från 30 till 60 grader är du säker på att inte vp gjorde vv ?
Kan vara fel visning hos uplink också använder man usb loggningen visar den rätt och den visar vad vp gör.
Tack för tipset, har inga rumsgivare längre. De är bortkopplade. Kör endast 2st innegivare. En för övervåning 19 grader och en för bottenvåning 22 grader.Bottenvåning består av 2 st fördelningsgrupper (med separata cirkpumpar till varje) och Nibe shunt som går till båda fördelningsgrupperna för golvvärmen. Håller på och försöker få in jämn värme i alla rummen med att justera ned flödena i de närmsta slingorna.- Vet inte, känns som att köra Radiator krets och golvvärme kan förvärra allt när regleringen inte verkar vara den bästa.Bra man har något att göra på fritiden LOL
Nu är jag lite nyfiken då mitt system påminner om ditt med 2 klimatsytem. Jag hade problem med att regleringen för klimatsystem 2 var för snabb vilket medförde svängningar i systemet. Har du koll på hur ditt klimatsystem 2 beter sig? Hur mycket hinner shunten röra sig när vp går i on-off. Öppnar den helt när vp står still?
Ska prova logga med USB, Uplink loggar inte dessa värden (vad jag vet) och se hur systemet ter sig vid nästa "självsvängning".- Loggningsintervall, något bra värde som ger nödvändig info, men inte terabyte med data...?