Kära Tomas vpgr!
Detta kan du för f-n inte mena? Känner att jag blir förbaskad av ditt inlägg.
Skulle jag vara kylkille och komma till killen som gjort detta skulle jag förklara för honom vad som kommer ske och att jag vägrar göra jobbet om vi inte monterar om allt korrekt. Kan inte ta många minuter av ens tid (att förklara alltså, själva ommonteringen oräknad)?
Enda försvaret är att inte heller jag förstår att det inte kommer funka, är det så att du som proffs inte förstår det?
Jag skiter fullständigt i vad juridiken säger i detta fall. Det finns ju moral och etik också.
Jag hoppas verkligen att killen inte skrattade på vägen till banken eller i fikarummet efteråt som Johnny00 skrev, utan att även han inte förstod följderna av placeringen, fast å andra sidan så ökar ju knappast det heller förtroendet för branschen.
Om du inte visste konsekvensen av killens montering innan tiden för trådens öppnande så bör du i alla fall fått en hint om den under tiden fram till ditt skrivna inlägg!
Jag anser precis som Leopold att en anlitad kylkille har väldigt stort ansvar att verifiera installationen i stort även om uppdraget bara gällde fyllning av köldmedia. Det skall väl åtminstone göras en funktionskontroll efter fyllning, och funktionskravet kan knappast vara uppfyllt i detta fall?
Men det var väl en "svartaffär" med fast pris? Det man kan konstatera av vpgr:s inlägg om hans uppfattning är rådande i branschen är att det knappast borde krävas någon utbildning för att bli kylbehörig. Det är bara att plocka killar från "plattan" (sergels torg), och slänga på dom en företagsoverall och börja jobba!
I en annan tråd skrev jag just om att jag inte kastat skit på vpgr.
Detta kanske kommer uppfattas som ett sådant, det får väl forumets medlemmar avgöra.
Ditt inlägg kommer ju knappast öka förtroendet för branschen!
Till BrOlsson: jag tror att många har förståelse för hur du tänkt, det är lätt att göra fel utan erfarenhet, men vem (vilken firma) som du anlitade för kylmedieåtgärden vill nog många veta. Och det är möjligt att vpgr:s inlägg av många kan tyckas peka i en bestämd riktning (om inte deras uppfattning om ansvar är allmän i branschen)?
Bäste gäst.
faktiskt så kunde jag inte låta bli att kasta in en brandfackla.
Faktiskt så menar jag precis just det som jag skrev.
Du är välkommen att vara förbannad på min åsikt, men den står kvar.
Jag tycker också synd om Brolson, det är inte lätt att veta hur detta med luftnerkylning fungerar i slutna utrymmen. (även om en vind inte är helt sluten)
Det är inte ens helt säkert att kylkillen själv förstog om konsekvensen av denna placering.
Många gånger så springer vi på helt fantastiskt duktiga kylkillar, de har en sådan otrolig kunskap om köldmedium att man häpnas.
MEN, de kan vara "helt värdelösa" på att sätta upp en luftvärmepump.
(Senast för en vecka sedan kom en kund in till oss och köpte en liten maskin som skulle värma hans garage, en kyltekniker från ett mycket väl ansett kylbolag i Sthlm kom dit och monterar utedelen där kunden pekar.
Vad händer?
Jo, gaveln på huset där utedelen sitter, är placerad ca 1m från en bod.
Denna bod är 40 cm från värmepumpens utblås.
Tror ni att den kalla utblåsta luften sugs in igen ?
Japp, 100%.
Pumpen kan inte leverera effekten för att värma garaget.
Kunden är deppig p.g.a. detta.
Vi erbjuder kunden att vi kommer dit och flyttar maskinen åt honom till annan plats på huset, samt tar tillbaks denna maskin och sätter dit en större så att han får det att fungera.
Vi tar denna kostnad, observera att vi inte har monterat dit den eller haft vetskap om var den kommer att sitta.
Men vi gör det av goodwill)
Du skriver att du skiter i juridiken, att det handlar om moral och etik.
Jag anser att just detta är helt åt helvete fel, fel på grund av att om det är så att kylteknikerna skall vara ansvariga för kunders misstag, så kan du vara helt på det säkra att de kommer fullständigt skita i att vaccumsuga maskiner som folk har köpt på blocket/ i Spanien/av kompisar o.dyl.
Hur blir det då?
Då är vi tillbaks i det gamla spåret igen, där det endast kommer att monteras maskiner som kylkillarna själva har satt upp.
Ajöss med konkurrensen...
30.000 för en E9 igen ?
Jag vet inte om killen skrattade hela vägen till banken, har svårt att tro att han fick så otroligt mycket betalt för att vaccumsuga maskinen.
Vad är nästa steg i ansvarsfrågan?
Att ringa till leverantören av pumpen för att vaccumsugningen gick åt helvete?
Det finns en anledning till att det kostar 20.000 att få en maskin monterad och klar, samt att man kan köpa samma sak på blocket för 6.000.
Anledningen är: ANSVAR/GARANTI/FUNKTIONSANSVAR !Vi har åkt på att flytta maskiner 20 cm till höger eller vänster för att kunden inte var nöjd med luftflöden i huset.
Vi gör detta i enlighet med konsumenttjänstlagen, och det har kunden betalat för.
Det går inte att kapa hörn, och ändå förvänta sig fullt ansvar.
Någonstans så måste man "bita i det sura äpplet" och ta sitt eget ansvar.
Jag tycker synd om Brolson, och jag tycker definitivt inte att det skall vara killar från "plattan" som skall komma och montera maskiner hos folk.
Jag anser heller inte att det finns fog för sarkasm om huruvida min åsikt är en allmän uppfattning i denna bransch.
Att dessutom ta upp huruvida det var en "svartaffär" eller inte i samma andemening ser jag absolut ingen anledning till.
Om det nu var det (och det vet bara Brolson) så är det väl ännu mindre anledning till att kräva flytt baserat på någon slags garanti ?
Huruvida mitt inlägg skall öka eller minska förtroendet för branschen förstår jag inte, jag är knappast något språkrör för branschen, utan jag uttryckte min åsikt.
Den må vara obekväm, men jag står för den.
Detta är vad demokrati står för, att ha åsikter, och även för andra att respektera detta utan att "kasta skit" eller vara sarkastisk i syfte att få tyngd för sina argument.
Jag ser en allmän missuppfattning om vad som är vems ansvar, och om vad som är garantifrågor.
Det är ju faktiskt ganska så lätt att leda in Brolson på fel spår genom att ge honom intrycket att han faktiskt har rätt (juridiskt) att kräva en ominstallation av anläggningen, för att sedan bara bli deppad för att det kom ingenstans.
Synd om Brolson, ja.
Men fortfarande inte kylkillens jobb att flytta på maskinen.
Ser fram emot era kommentarer i detta.
Mvh
Tomas