0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
blev intressanta diskussioner här... Tack för er "nördighet" !!! mycket uppskattat.Ingen svarade dock på ide´n att låta masterpumpens elsteg1 styra vattnet via slavepumpen, som då skulle förvärma vattnet för masterpumpen...kollade just på "runtime" data på pumparna: på ett år tillbaka värmepump 1 =4007htillsats 1 =391h 3 kw = 1173tillsats 2 =108h 6 kw = 648värmepump 2 =1191htillsats =171h 3kw =513tillsats =54h 6kw =324=2658 kw på tillsatshur tolkar ni denna datan?
Skulle det här kunna funka?VXV1 öppnar vid varmvattenbehov.VXV öppnar mot VP2 när "tillskott" behövs.På detta sätt får VP2 alltid arbeta med så kallt vatten som möjligt.Har nog inte fungerat klart, men om nån vill rita om så det funkar så varsågod.Fortfarande krävs ju att man på något sätt kan styra VP2 istället för eltillskottet...VP1 är master och värmer tanken till den temp som radiatorerna behöver.VXV växlar vid tappvarmvattenbehov.Vid behov av tillskott växlar VXV2 och VP2 startar, returen från hela systemet går genom VP2 innan det kommer till VP1 som får arbeta med högre temp.Näe, det är nåt som inte stämmer... Arbetstanken tappar sin funktion när VP2 startar...Åja, nu har ni i alla fall nåt att grunna på för att förbättra.
Har mailat Thermia efter el-schema , dom frågar enligt nedan kan du fixa det SV: [Fråga Kundcenter] - inskickat från www.thermia.seFrån: Kundcenter Thermia Datum: 3/3/2017 7:43:39 AM Vi behöver veta lite mer för att ta fram den rätta.Serie nr. eller årsmodell?
VP 1 går mycket men det är ju bara bra. VP 2 går däremot alldeles för lite, vore bra om den fick mer att göra. Det mesta av eltillsatsen går nog att få bort om vi kan få VP 2 att hjälpa till mer...Hur stora är pumparna, kW?Varför har ni installerat 2 vanliga villapumpar, varför inte en rejäl pump istället, kanske av fastighetsmodell?
Orsaken till att pumparna är de som de är beror på att firman som installerat pumparna var bedragare, eller totalt okompetenta, jag var själv inte med i bilden då de blev installerade. Pumparna är 12 kw.
Eller varför inte bara göra det enkelt?Vad jag misstänker så är det en liten och en större VP, det är tre separata värmesystem, 2st som går till två stora utrymmen på 675kvm styck och så en mindre slinga till ett mindre utrymme på 200kvm.Varför inte bara omfördela lasten mellan dom två värmepumparna. Idag tar den stora pumpen hand om totalt 1350kvm utrymme och den lilla bara ett utrymme på 200kvm och VV.Skulle den lilla VPn kanske kunna värma ett av dom stora utrymmena. Och den stora VPn det andra stora utrymmet och det lilla utrymmet. VV lägger man på den VP som man bedömer har mest kvar att ge.En tråkig lösning kanske men kan mycket väl uppfylla TS önskan om att få ner eltillskottet, och det enda som förhoppningsvis behövs är lite rördragning...Om TS kunde ge oss lite mer info om värmepumparnas effekt, vad är det för utrymmen, är det verkstadslokaler och ett mindre kontorsutrymme, hur ser värmebehoven ut, går det väldans mycke VV osv...
Har räknat lite , tror att jag ligger ganska bra till Yta 880 m2 x ca 50W/m2 = 48Kw VP tillsammans om jag inte har fel totalt per st 12KW = 24KW eller är det + spets om det är inkl spets så fall er min beräkning men jag antar det , borrhål vad jag förstår ett till varje VP Hål VP1 220 genom VP1 är 36W/m nödrop , man inte ska överstiga 30W/m för bra verkningsgradHål VP2 130 genom VP2 är 61W/m katastrof vid full fart på VP måste det bli is i håletNu har jag inte tagit med att dom drar varsitt system utan totalt behov Om någon har synpunkter på beräkningen kom igen jag är vaken
så har det varit tidigare, men i samband med att det blev lagt till flera radiatorer till det tilla utrymmet, tyckte planeraren att den lösningen var dålig och ville ändra på konstruktionen för att värmen skulle räcka till i det lilla utrymmet. Det blev även tillagt ett expansionskärl på primärsidan samt acktank. Dock så blev det ändå fel, montören som gjorde det kopplade returvattnet till pumpen från acktankens varma sida. Resultatet blev att högtryckspressostaten utlöstes då det blev riktigt kallt ute höjdes systemtemperaturen och returtemperaturen till pumpen var endast några grader under den värme som produceras. Nu tags returvattnet från botten av tanken.utrymmena är följande... 200 + 80m2 med "dubblevägg" radiatorer. längd på radiatorerna tillsammans 10m*0,6mv höga.Temperaturern i detta utrymme ska vara minst 20 grader.ca 300 m2 något svalare verkstadsutrymme golvslinga med egen stock( termostater på stocken ställt på 17grader )ca 225 m2 varmlager utrymme, 20 grader. golvslinga med egen stock.ca 75 m2 tvätthall med golvslinga och egen stock. siffrorna är uppskattningar, har inte tittat på ritningen på länge.