0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Med risk att sätta ut hakan , vill på inget vis fara fram med pekfinger , han har problem och vänt sig till forumet för att ev. få insikt var det sitter Martin store och alla andra med insikt i styrning av VPVad vill du ha : jo en anläggning som ska fungera Har det diskuterats någon funktionsbeskrivning för hur anläggningen ska fungera och räcka till1. Går det att ha Master och slav på dessa VP Om så är kan det inte vara problem med programmering i master 2 om inte : så det jag skrev om styrning var i mycket grova drag och lösning som kan vara något av funktion , ävensom det är styrning enligt det gamla sättet att styra , nu i dag med data . Någonstans måste det börjas på ruta ett , vad vill jag ha och kan förvänta mig.3 Behovet är ju konstant vid olika DUT för vardera VP .4 Har inte läst hela forumet ännu med kommentarer och ev. lösningar , men såg att rickard sa något om shuntar kanske helt fel , det går ju att styra extern shunt från VP 5 Om dim av varje VP ska kunna hålla temp enligt DUT + extra och extra går in konstant så är dim inte helt beräknad . 6 När VV laddas så stannar flödet till systemet , då kallnar systemet ner med påföljd att VP inte orkar få upp tempen och tillskott går in . 7 Den uppgivna funktionen av mig har en felkälla i sig : Hur få varmvatten på ett bra sätt om VP går max ,och värme behövs , samt hur mycket VV behöver jag . den finns inte med där , men kan säkert ordnas på ett vettigt sätt .8 Detta med styrningar enligt GM och andra delar som finns kan i det här fallet vara av ondo 9. OM det ska vara tank för båda eller inte har jag inte tagit ställning i , men det verkar som att en gemensam tank inte är fel då tempen i den höjs och som kan ta emot så pass mycket värme att ev shuntar reglerar , om en VP går mot GV så stänger den ned ,OK i en villa men inte i å stora lokaler som jag fått uppfattning om , det måste finnas ett överskott av värme för dessa Shuntar 10 Jag har inte rackat ned på något fabrikat och tänker inte göra det heller , för oavsett fabrikat så tror att problemet hade funnits där Får se ni har för kommentarer till detta , för det kommer säkert
PS hittade en inkoppling för externt tillskott på nätet , men där säger dom att den ordinarie el-patronen ska kopplas ur , det finns en extern utgång , men hur löser man det med det interna tillskottet då , stort frågetecken
Vad jag vet så har de ingen master/slave funktion i sina villa-pumpar, är väl inte så vanligt att man efterfrågar detta på dessa små pumpar och därav en ganska vettig begränsning som väldigt få skulle ha användning för. Har man större behov av effekt är det väl vettigare att titta på deras fastighets-pumpar som jag antar kan kaskadkopplas.Det är ju den frågan jag och Rickard har dryftat ett tag, allt eltillskott måste då ske i slav-pumpen.
Kan då bara säga att de priser som dessa två firmor har presenterat för mig hittills alltid har varit lägre än dom jag har sett här på forumet...Men jag förstår inte varför du hela tiden smutskastar Thermia med sådant här, det kan du ju lika gärna göra mot dom som installerar CTC och Nibe eller framförallt IVT. Det blir ganska tröttsamt att se din negativism mot just Thermia hela tiden...
Som PM på Rickards inlägg har jag tillskrivit Termia i dag via deras kontaktsformulär på nätet och frågat efter El-schema och Ohm för deras givare Får se vad det renderar i , det måste vara en självklarhet för ett företag att serva med sådana uppgifter ,::: kommer ,kommer ej vad vet jag PS för att inkoppla en elektrisk apparat vad det månde vara behövs information för dito , jag har vid förfrågande i många år erhållit detta per snigelpost eller dom sagt att det finns på vår hemsida
Kommer ej skulle jag tro.Har elschema till min, vill minnas att min installatör faktiskt lämnade det, men jag har det även digitalt. Lite grann har väl ändrats under åren men det mesta är nog samma.Lägger iaf upp tabell med givar-resistanser
Tack för det , men vi får se om det kommer något från Thermia angående uppgifter Hur har det gått Martin Store : det är mycket fram och tillbaka här , men har du fått någon support på ditt problem , jag tar det seriöst och ser fram mot att det löser sig , är det något så skriv här
Om du vill har jag även elschemat, det är visserligen daterat 2005, men när jag jämför det med Danfoss elschema från 2012 så är det endast 2 saker som har tillkommit under dessa år, funktionen för HGW och det jag tror är fyra in/utgångar för bl.a. buffertstyrning i övrigt är de exakt lika. HGW och Buffertstyrning införde de efter 2005.
blev intressanta diskussioner här... Tack för er "nördighet" !!! mycket uppskattat.Ingen svarade dock på ide´n att låta masterpumpens elsteg1 styra vattnet via slavepumpen, som då skulle förvärma vattnet för masterpumpen...kollade just på "runtime" data på pumparna: på ett år tillbaka värmepump 1 =4007htillsats 1 =391h 3 kw = 1173tillsats 2 =108h 6 kw = 648värmepump 2 =1191htillsats =171h 3kw =513tillsats =54h 6kw =324=2658 kw på tillsatshur tolkar ni denna datan?