0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Koppla in Värmepump 1 till tanken också, låt värmepump 2:s styrdator styra både tempen i tanken, start och stopp av värmepump 1, samt en shunt som ser till att slinga 1 och 2 får lagom varmt vatten.Nu vet jag inte om de där pumparna både kan kaskadstyra flera kompressorer, samt styra en värmekurva 2 till shunten, men det borde dom kan jag tycka utan att ha kontrollerat i manualen.Att det är för kallt i elementkretsen kan ni justera genom att höja kurvan i den värmepumpen.Funktionen enligt ovan skulle då bli.När acktanken behöver mer värme för att värma elementen (som kräver högst temperatur) så startar värmepump 2, den styr också shunten som shuntar ut en lite lägre temp till slinga 1 och 2, om effekten från värmepump 2 inte räcker till så kaskadstyr den värmepump 1 till start.Om värmepump 1 och 2 inte räcker till så aktiveras elpatronen.Varmvattnet bereds som tidigare genom att värmepump 1 växlar ventilen mot vvb.Detta sagt med en liten passus, dels att jag kan ha fel... men framförallt har jag svårt att se hur varmvattnet värms.Kan du förklara vad elpatronerna i VVB:n är till för, är den bara till för att värma vattnet i VVB, och i så fall när?Normalt har man prioritet på varmvattnet, så att värmepumpen värmer det med sin effekt, och man låter elpatron spetsa i acktanken.Men visst, det är effektivare om man värmer huset med låg framledning och låter elpatron värma tappvarmvatten om effekten från värmepumparna inte klarar båda delarna.Vet du hur det där styrs?
Ja, precis, att kaskadstyra en värmepump innebär ju i praktiken att pump 2 blir elpatronsteg 1, och om den inte räcker till så aktiveras elpatronerna.Om styrningen kan hantera värmeproduktion och spetsa el i beredaren så är det perfekt, men jag är som sagt inte så bra inläst på Thermia att jag vet tvärsäkert hur de är konstruerade i sin styr.Hade varit bra med någon Thermia-expert som kunnat svara på denna typ av fråga.Men det där går ju läsa sig till, eller ringa till den som levererat anläggningen, de skall kunna ge ett korrekt svar.
Det kanske finns bättre manualer för motsvarande Danfoss-pumpar?
Det brukar finnas ett val "prioritet" där man kan välja värme eller tappvarmvatten, men jag kan inte hitta nåt sånt när det gäller Thermias värmepumpar.Märkligt.Å andra sidan hittade jag bara en manual där större delen av deras produktutbud avhandlades i en och samma PDF, de är verkligen usla på att dela med sig av info, tyvärr.
Storlek på pumpar , det är stora ytor att värma särskilt tvätthallen är törstig räcker dom till
Kan du förklara vad elpatronerna i VVB:n är till för, är den bara till för att värma vattnet i VVB, och i så fall när?
Bilden är vvb:n aningen missvisande. "snurren" där är för tappvattnet. inte en elpatron. Elpatroner finns 9kw per värmepump. Dessa är dessutom i 2 steg, dvs steg1 6kw steg 2 3kw.