0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om vi använder lika mycket varmvatten och värme som tidigare så borde energimängden/elräkningen vara lika stor som innan ändringen till 25 A, eller??Vad kan tidigare ägare haft för anledning att bara köra på 16 A?
Jo, mängden energi som går åt för att värma upp är idealt den samma men om man värmer upp långsamt så hinner det också avsvalna under samma period och den förlusten skall ju också täckas upp.Nackdelen med att värma snabbt, dvs mata in mer effekt under kortare tid, kan påverka elräkningen beroende vilken tariff din elleverantör har. Här där jag bor, har Sollentuna Energi sedan många år infört effektavgift vilket innebär att jag straffas med extra avgifter om jag har höga toppbelastningar. Så i mitt fall är det billigare att värma långsamt med bara en elpatron (två patroner är alltså blockerade för att undvika höga toppar).
Vågar jag ändra till 25 A utan att behörig elektriker kollar att elledningar mm är dimensionerade för detta?
Menar du att du t.ex betalar för 3x25a huvudsäkring, men måste betala extra om du går över t.ex 3x16a en tid? Låter sjukt!
3x16A/Ba