0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rikard, nu hänger jag inte med. Det är väl kurva + utetemp + ev innegivare som bestämmer börvärdet?GM är avvikelse från börvärde. Vid kontinuerlig drift strävar regulatorn i första hand att nå börvärde, men den försöker även få GM till GM start (dvs värdet då kompressorn startar, default -60, justerbart). Hos mig brukar det vara en övertemp på 1,5-2 grader för att nöta bort GM-underskottet, tills den når GM start, då lägger den sig på börvärde. Då jag släpper den till -250 (justerbart) innan den börjar reglera, kan den gå under -300 innan den har hittat den frekvens som ger börvärde. Då jag har GM start till -100, har den 200 gm att köra fast. Med 1 grad övertemp (medel) tar det över 3 timmar att köra fast. Perfekt!Tusan, diffen har ökat till 0,5 grader, GM -180. Få se hur det går. Den har 140 minuter på sig att svänga....
Bergen77, enda sättet att få bort underskottet är ju med övertemp. När underskottet är borta, lägger den sig på börvärde, samt GM=-100 i mitt fall. Ingen över/undertemp. Ingen självsvängning. Ingen onödig stopp. Den följer börvärde, precis som den ska. Vad jag vet är det bara du och 944_driver som har en 1x55:a som självsvänger.
Citat rickard:Det är ingen nackdel att ha en gradminutregulator, men den skall ju inte styra kompressorn, den skall bara styra sånt som har med värmebehovet att göra.Tvärt om är väl en gradminutregulator en bra ide, men bara som överordnad styrning.Är det inte så det fungerar idag då?Start och stop av kompressor samt eltillskott styrs av gradminutrarna. Dessutom avgör GM när det är dags att gasa på. Efter det kör den in GM-underskottet, för att slutligen lägga sig på börvärde.Tusan, en vv-laddning!