0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gunnar hur är färgtemperaturen i denna lampa? Är den varmvit eller "blå" ton aktig?///AndersA
Citat från: AndersA skrivet 11 november 2009, 08:53:42Gunnar hur är färgtemperaturen i denna lampa? Är den varmvit eller "blå" ton aktig?///AndersAFärgtemperaturen på Osram Parathom lampan är 3000k (varmvit) eller 5500k (dagsljus). Funkar inte med dimmerSen kanske någon kan förklara det här för mig med "energibesparingsgraden" på LED lampor. En lysrörslampa på 8W motsvarar en glödlampa på 40W, det ger en besparing på runt 80%. När det gäller LED lampor så skriver bl.a Osram att deras 8W led motsvarar 40W glödlampa och det ska ge en besparing på 95%.I min mattematikvärld är 8/40=0,8 = 80% oavsett om det är en lysrörslampa eller en LED lampa. Osram anger dock att LED lampan ger 95% besparing medans lysrörslampan ger 80%
Jag upplever färgtemperaturen som "trevlig" inte alls så kall och blåvit som andra LED ljus jag provat.//Gunnar
För att återgå till ämnet... Igår köpte jag en 2 W Osram led lampa på Jula att ha i ytterbelysningen på vedboden. Det är en lampa som alltid är tänd så låg förbrukning är viktigt. Jag tycker den här lampan ger riktigt bra ljus för sina watt.//Gunnar