0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: larryd skrivet 08 oktober 2009, 00:04:55Citat från: Mike skrivet 07 oktober 2009, 21:42:49En vanlig lampa/hållare innehåller inga aktiva komponenter till skillnad från lysrörsarmaturer, därav skillnaden.Förlåt en okunnig yngling....men vad är det för "aktiva komponenter" i en lysrörsamatur, när man tar bort glimtändaren? För du kan väl inte mena drosseln?PS Mamma har en bordsamatur med en dimmer i foten. Får hon montera i en energisparlampa nu när vanllga glödlampor inte får säljas?Absolut alla aktiva komponenter eftersom det i slutändan kan påverka det CE-godkända LED-röret.Din mamma skall nog inte montera en lysrörslampa i en sådan armatur eftersom de flesta sådana lampor inte är dimbara och skall man följa reglerna så är svaret att hon inte får montera en sådan där, men det finns ju fullgoda alternativ ett bra tag så det är ju inte ens aktuellt...
Citat från: Mike skrivet 07 oktober 2009, 21:42:49En vanlig lampa/hållare innehåller inga aktiva komponenter till skillnad från lysrörsarmaturer, därav skillnaden.Förlåt en okunnig yngling....men vad är det för "aktiva komponenter" i en lysrörsamatur, när man tar bort glimtändaren? För du kan väl inte mena drosseln?PS Mamma har en bordsamatur med en dimmer i foten. Får hon montera i en energisparlampa nu när vanllga glödlampor inte får säljas?
En vanlig lampa/hållare innehåller inga aktiva komponenter till skillnad från lysrörsarmaturer, därav skillnaden.
Nä ingen bra förklaring det handlar om gråzoner som berörda myndigheter får uttala sig om.
Jag utbildade mig till elektriker för mååånga år sedan, har arbetat både i Sverige och flera länder runt om i värden, har arbetat på både mindre firmor och ett av landets största elinstallations företag, har arbetat som "vanlig" elektriker, ledande montör (ungefär lagbas), samt arbetsledare, dom senaste ca 15 åren har jag drivet eget företag inom elinstallation tillsammans med några kompanjoner, har under alla år fortbildat mig och är behörig elinstallatör, behörig larminstallatör. Har för några månader sedan slutat med elarbetet och övergått till en helt annan bransch och företaget är under avveckling. Orsaken till "avhoppet" var ett mycket bra arbetserbjudande och möjligheten att utvecklas, samt en viss "trötthet" på mina gamla sysslor. Företaget avvecklas under ordnade förhållanden och trots mycket goda arbetstillfällen (läs full sysselsättning) och god lönsamhet.Ps Jag tycker intensivt illa om människor som på ett eller annat sätt försöker hota eller skrämma mig, som tex antyda att man ska avslöja "saker" som jag i förtroende gett. Det är dömt att misslyckas.
trafo lödningar kretskort mm håller inte mer än ca 50 000 timmar. krister