0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Den springande punkten är att ALLA lysrörsarmaturer innehåller aktiva komponenter och då är det inte CE-märkningen för lågspänningsdirektivet som är det enda utan CE-direktivet för immunitet mot strålning och avgiven strålning som påverkas.Jag har faktiskt utfört prov på detta hos flera testinstitut så den modifiering som görs kommer med allra största säkerhet påverka strålningen från armaturen och då måste en ny test utföras, detta är helt solklart och de EU-regler som gällt i 10år nu!En hållare för glödlampa innehåller inget sådant utan det är endast lågspänningsdirektivet som gäller.Man kan därför anse att lamphållaren är ett vanligt eluttag och det innebär att det är lampan som placeras i hållaren som skall CE-märkas dvs den nya lysrörslampen skall CE-märkas både med avseende på lågspänningsdirektivet och strålning/immunitet!Detta är solklara regler och borde inte ge upphov till ngt som helst missförstånd.Det jag kan tycka är att om man modifierar lysrörsarmaturen och tar bort alla aktiva komponenter och dokumenterar detta så att lågspänningsdirektivet kan uppfyllas, då torde samma regler gälla för LED-röret dvs själva LED-röret skall CE-märkas med avseende på lågspänningsdirektiv och utstrålning/immunitet mot luftburna frekvenser.
Jag antar att ni utfört dessa mätningar på armaturer med de aktiva komponenterna kvar då.Hur har ni gjort detta, det är inget man gör i en handvändning direkt utan kräver hyra av ett EMC-labb till en kostnad av runt 15000:- per dag, man kan kanske klara att mäta 2-3 olika armaturer/konfigurationer under en dag med lite tur...Som sagt jag tror det är MYCKET enklare att ta bort samtliga aktiva komponenter och dokumentera på ett sådant sätt att man kan klara lågspänningsdirektivet, sedan lägger man pengarna på att få själva LED-röret godkänt vad gäller EMC och lågspänningsdirektivet.
Eftersom jag i dag inte har någon som helst anknytning till el branschen är dina kunskaper om mig förlegade. Dock har jag kvar den kunskap jag införskaffat under årens lopp gällande det elektriska. Ps Jag har faktiskt på ålderns höst blivet hedhuntad ill en helt annan verksamhet.
Hej på er alla.För mig känns det lite som elsäkerhetsverket har blivit tagna på sängen.Då blir deras första reaktion att komma med eu lagar.Pratade med en tysk försäljare om hur dom gör i tyskland ,där tar man en behörig el kille som modifierar armaturen (tar bort alla aktiva komponenter).Själv tycker jag att den bästa lösningen hade varit att ledrören var lite kortare eller längeän vanliga lysrör ,då var man tvungen att använda sig av en speciell armatur ochalla hade varit nöjda.PS. Undrar hur många el firmor CE märker (mot LVD) dom fina gamla kristalkronorsom man måste byta alla el komponenter på ?Mvh Teltur
En vanlig lampa/hållare innehåller inga aktiva komponenter till skillnad från lysrörsarmaturer, därav skillnaden.
Citat från: Mike skrivet 07 oktober 2009, 21:42:49En vanlig lampa/hållare innehåller inga aktiva komponenter till skillnad från lysrörsarmaturer, därav skillnaden.Förlåt en okunnig yngling....men vad är det för "aktiva komponenter" i en lysrörsamatur, när man tar bort glimtändaren? För du kan väl inte mena drosseln?PS Mamma har en bordsamatur med en dimmer i foten. Får hon montera i en energisparlampa nu när vanllga glödlampor inte får säljas?
...berätta nu för forat vad du har för roll i el branchen tycker jag !!jag kan annars presentera det som du pm till mig....
Du kan få uppgifter om mig direkt från mig om det skulle vara av intresse, som ett PM till dig eller om du tror att det har nått större allmänt intresse öppet här i forumet. Tala bara om vad som passar bäst