0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för svar CocaColaEftersom du svarade lite kryptiskt så tittade jag igen, du trycker alltså dit en 10KW pump som behöver 0.34 lps?Vet inte om jag räknar rätt men vid flödet ca 0,2 lps så får du högre delta, kanske 0.34/0.2*7=12C och ngt liknande?Sedan kan man köra vp till 60C eller ngt sådant i tanken? Någon annan som vet +/- med fast flöde över en inverter, står inget om några nackdelar i Nibes manualer?Frågan om Alternativ kostnaden kvarstår.MVH
Alltså, Rickard!Du piper om att en tankinstallation kräver minutiöst injusterade parametrar för att få det att fungera.....Vad tror du att en By-pass installation kräver? Du säger att en anläggning med tank höjer returledningen fortare än en plugg and play anläggning....Vad tror du händer med returen i en By-pass installation?Du säger att en tankinstallation kräver mer energi och är onödigt fördyrande därför att det sitter en extra pump monterad....Det gör det i en By-pass installation också.Är det inte dags att kanske lägga vantarna på bordet och krypa till korset innan du lindar in dig helt i detta förvirrande resonemang
Varför vill man nånsin sänka evap Cougar. Han kommer aldrig erkänna det eftersom det då innebär att han trashat mig i 1000 inlägg och haft fel i det Du jag CC Lexus vet att V I har rätt i det vi säger och han har tokfel
Ja, en bypass och en arbetstank är ju i grunden samma lösning på ett problem, arbetstankens fördel är att den kan ackumulera lite energi innan returtempen börjar stiga.Vid kallt väder då värmepumpen går kontinuerligt är det ingen skillnad alls mellan en bypasslösning och en arbetstanklösning, och i vissa fall är det inte heller någon skillnad mellan dessa och en anläggning utan vare sig bypass eller arbetstank.Jag tror och hoppas att det finns folk som läser i detta forum och förstår vart jag vill komma med mitt resonemang, och att de kan bortse från att ni lägger ord i mun på mig som jag aldrig påstått.Jag har aldrig påstått att det inte finns tillfällen där en arbetstank är en bra eller t.o.m nödvändig lösning - det är ord ni lägger i min mun som helt enkelt inte stämmer, och jag hoppas att övriga läsare lyfter blicken så pass att de inser det.Cocacolas exemel är ett klassiskt exempel på där det kan vara lämpligt med arbetstank, men frågeställningen som /B gör - vad det istället skulle kosta att åtgärda distributionssystemet får inget svar. DET är det jag menar, att man skall ställa olika kostnader och åtgärder mot varandra.Det finns inget som säger att det inte skulle vara billigare (och ge ännu större besparing) att åtgärda distributionssystemet i Cocacolas fall, med ett systemflöde på 576 l/h måste det vara ett litet system som inte borde bli så dyrt att modifiera, och vinsterna med det skulle vara betydande när det gäller framledningstemperatur och drivström på cirkpumpar.Detta är dock övervägningar som måste göras från fall till fall, och det är självklart ofta dyrare att åtgärda distributionssystemet än att sätta in en tanklösning.Det klassiska exemplet. Jag har skrivit 1000 gånger att arbetstank kan vara bra, och ibland nödvändigt, men det verkar gå vissa förbi totalt.Vad gör man. Faktum är dock att det i praktiken finns ytterst få (om någon) installatör som tar sig tid att trimma in en anläggning oavsett om den har eller inte har arbetstank monterad.DET JAG SÄGER är att det är mindre risk att en anläggning som arbetar direkt mot systemet går år efter år med fel inställd kurva med dålig COP som följd.Att generellt rekommendera arbetstank ökar risken för att vi skall få ett gång värmepumpar som "går bra" men som har låg SCOP på grund av undermålig injustering.Forumets fokus måste fortsatt vara att informera om vikten av flödesbalansering, inställning av kurva och parallellförskjutning samt riskerna med att ha 100% termostatstyrt inomhusklimat i en värmepumpsanläggning.OM man har rätt eller fel fokus på dessa saker så kan COP lätt bli 20-30% lägre än om man fokuserar på detta.SEN kan man på marginalen spara ytterligare någon procent med en tanklösning, och som sagt, i vissa fall är tanken ett krav för att det alls skall fungera bra.
beroende på i vilket system Tanken skall in i blir besparingen betydligt större en 2-3%. Den gör nämligen att kalkylen går praktiskt att utföra. jag sitter med ett offertförslag i skrivandets stund ( jag är ingen pappers gubbe ) flödet i systemet är gjort för 0,16lps då är det ett perfekt system ( det är det vi ska jämföra med )Det blir en 6 kw vp ,, vi stressar flödet 25% till 0,2 lps kör vi efter default värden i programmet ( rör inte en parameter ) gör fastighteten en besparing på 18410 kwh i kyleffekt , 7308 kwh i spets , ca 4500 drift timmar per år på kompressorn ett förslag på en 70% täckning i effekt eller 96,6 % i energitäckning ger en besparing på 23626 Kwh i den dimensioneringen jag gör ( detta är alltså inte en 100%are ) flödet värmepumpen behöver är 0,34 lpsSå Tanklösningen jag och massor med duktiga installatörer monterar ger en ökad besparing på 5216 Kwh ! Så i min mattebok blir besparingen ca 22% Bättre i Kwh räknat Så bra blir det när man dimensionerar och installerar efter dem faktiska förhållandena istället för att bara titta i ett kalkylprogram Programmet har ingen Ruta att fylla i kallat distributions systemet . Det är det som är 100% avgörande för vilken lösning som är den Bästa för det unika hus man är och tittar i. Så vad gjorde Tanken ... Noll drift problem Fastighetsägaren bestämmer över sitt inomhusklimat och inte tyrannen i källaren . Full termostat drift som Maxbegränsar önskat rumsvärde . inga knäppningar inga hysteres problem , inga radiatorer som "dånar" av flödes ljud , Ja och sen sparade den ca 5000 kr om året extra Sen det viktigaste för en yrkesman .. Man lämnar en funktion till kunden och ingen Åsa-nisse lösning som faktiskt alla inblandade kan känna sig trygga med, Fastighetsägaren , Installatören, Leverantören av värmepumpen (garantier på produkt) och i slutändan försäkringsbolaget vilka egentligen är vi själva . cocacola
Ja du, men det är i så fall samma sak som att du påstår att vi som monterar tank gör det slentrianmässigt utan att beräkna behovet för systemet.Jag har skrivit 1000 gånger att varje system projas och monteras efter sina förutsättningar, behövs ingen tank så blir det ingen tank..Ditt hela tiden återkommande argument om "bristfällig injustering" köper jag inte, och du tror inte någon installatör justerar in sin anläggning efter installation det är LITE kränkande mot oss installatörer som verkar i detta forum.
flödet värmepumpen behöver är 0,34 lps
En följdfråga till cocacola, som jag egentligen aldrig tänkt på innan:Vad händer med besparingen om man sätter in en värmepump på 10 kW i ditt exempel (70% effekttäckning) och låter den gå med det tillgängliga flödet (eller ca 2 l/s)DeltaT skulle bli kanske 14-15 grader men framledningstempen densamma som om man kör deltaT 8 grader mot en tank.Alltså, skillnaden i COP om man kör t.ex. 50/42 eller 50/35?Borde inte COP bli bättre med större deltaT tack vare underkylningen?Tanken i sig gör ju liksom inte att behovet av framledningstemp blir lägre....
Men det är ju inget som hindrar att värmepumpen arbetar med ett flöde på 0,2 L/s och VBut = 55 och VBin = 40.
Tyvärr funkar inte det. Både din och Rickards värmepump får larm med så höga deltaT.
Det ger bättre COP än VBin = 46,4 grader genom att köldmediet underkyls mer.Det ska också ge ett något lägre kondensortryck
Jo, tanken i sig gör att behovet av framledningstemp blir lägre. (Pga tanken fortsätter att värma när vp vilar, vilket ger mer energi in i fastigheten jfrt med om ingen energi tillförs under vilan)Att undvika kortslutning av tank eller bypass (genom att inte ha någotdera) och säkerställa kallare retur och på det sättet öka COP är iofs intressant. Det förutsätter då att man begränsar vbcp till en viss maxnivå.Någon som laborerat med det?
Har ni verkligen tänkt igenom det här ? Innan ni skrev Ta med alla parametrar under årets alla timmar Cocacola
Menar du att kondenseringstrycket blir lägre med deltaT 15°, än om man kör med 7°?Blir inte kondensorn ineffektivare, när den är fylld med vätska d.v.s. behöver inte köldmedietrycket blir högre när kondensorn till stora delar är blockerad av vätska? Behöver man fylla mer köldmedium vid den typen av driftfall? Blir varmvattenladdningarna lika effektiv, om man fyller mer soppa?Du skriver att arbetstanken kortsluter. Finns det alternativ som inte kortsluter värmebäraren?