0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag menar exakt det jag sa. Saknas flödet får inte inverters ut effekten utan de taggar ned eller ändrar flödet i bef radiatorsystem.Jag som bygger vvs system vill inte helt plötsligt öka flödet 3 ggr vilket är ganska vanligt.Det uppstår problem då...slitage...hysteres mmMan kan lösa detta med tank som Lexus sa...men då undrar jag...Varför inverter? Kommer bosch med en maskin som lämnar all effekt vid samma cop som andra maskiner fast vid DT 20. Då vore detta problem till ända.Det är väl bra om invertern passade hos dig...om du har ett äldre hus med full effekt maskin så tvivlar jag dock
Froskog en värme pump som har en "optimum" funktion där man i display ställer deltat är egentligen samma sak som mina MMA ventiler . man justerar flödet genom delta , ( mma ventilen blir lite mer noggrann )Har du ett gammalt hus med ett distributions system som är byggt för 20° delta har du tillgängligt flöde att jobba med vid 10 kw på huset 0,12 lps 10 kw från en värmepump i 8 ° vill ha nästan 0,3lps för att få ut effekten . Allt blir tok stressat . radiatorer blir egentligen bara en förstoring av röret ...en anna sak som är lite bökig med ett variabelt flöde i ett konstantflödes system som ett uppvärmningssystem egentligen är vi tar till siffrorna lite för att markera skillnaderna 320m2 golv värme 16 kw i 8 delta, flöde som behövs 0,47 lps vid dut ..man vill upprätthålla underkylningen i alla lägen för att få till verkningsgraden . vid 0° ute vill huset ha 8 kw Då fattas halva flödet!!!!!. med en Rackabang lösning men Som Lexus beskrev . Kopplar man med en Buffert tank kommer man få en reglering på sitt hus som är riktigt bra . Det kommer att gå att göra riktigt bra installationer med inverter .. Det kommer bara kräva lite mer av den som projekterar anläggningarna . Jag vet att alla tillverkare jobbar hårt med UTB gällande denna teknik .I slutändan är det den som står i pannrummet och kan anpassa lösningen efter varje fastighets utformning och förutsättningar.. om ni inte ska göra det själv är det bättre med en tekniker som säljare ( vi är inte så bra på sälj) en någon som bara är ute efter en affär . cc
Varför kör du med så lågt delta blir det inte oljud från raddarna vid riktig kyla när vp ger lite mer effekt och flöde
Vilket delta ska jag ha då?/C
Precis Daikin tack för att du klargjorde det Om vi tar ett helt nybyggt hus med ett 55-45 system och huset kräver 8 kw vid dut så finns det cirka 0,2 l/s i tillgängligt flöde. Här kan vi då stoppa in din maskin som lämnar den effekten vid det flödet.I tex mitt gamla hus där jag har halva det flödet tillgängligt så är Daikin och andra inverters inte ett alternativ om jag inte går med på att Daikin varvar upp CP och höjer flödet över det som det byggdes för, för att få ut den effekt som krävs.Det borde alltså betyda att er maskin INTE passar in i lågflödessystem utan en tank som jämnar ut flödet. Detta bekräftade du ju själv nyss genom att säga att ." En inverter kräver inte högre flöde på värmebärarsidan, vad är det för rappakalja du sprider på forumet ?I varje givet ögonblick så behöver en on/off och en inverter samma flöde vid samma avgivna effekt."Och nu påstår då jag att inverters är onödiga i de system där distribuionssystemet är byggt för lågre flöden, som ju runt 75% eller så av alla hus är. Hur är detta rappakalja ? Du sa ju själv att jag hade rätt
Funderar på att sätta dit elpannan igen faktiskt, det blir ju 14 000:- dyrare per år men då vet man ju åtminstone att flödet är rätt.