0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
2. Vad bör jag lägga mig på för %-sats glykol i vattnet? (ska jag försöka komma upp i ca 40%-50% då tempen vintertid kan krypa ned mot -38 °C och det dessutom är ett öppet system där en viss mängd glykol kommer förångas .3. Finns det någon skillnad i brandegenskaper mellan glykol och propylenglykol? (har försökt komma i kontakt med SWEDOL men killen som sitter på supporten är ledig).4. Kan man använda någon form av mätare för att säkerställa att man ligger rätt i frysskydd? Tänker en typ denna: http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilverktyg/glykolmatare/glykolmatare-619286/ Ytterst tacksam för tips och råd.
Ett problem med låga halter glykol (eller etanol) är att man kan få metanjäsning i systemet som gör att man måste lufta systemet ofta vår och höst. Vintertid är värmebäraren för varm för typen av bakterier ska trivas. Det har förekommit ett sådant fall här på forumet plus att en kollega till mig har råkat ut för det. Han hade satt till glykol till vattnet för att få rostskyddseffekten från tillsatserna till glykolen.