Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: VVS för nybörjare  (läst 157241 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
VVS för nybörjare
« skrivet: 05 november 2014, 08:57:49 »
Efter endel funderande i min tidigare tråd "Flexibla värmesystem" som ligger i Vedeldningstråden och där jag postat många Rookie-frågor om VVS, så tänkte jag (på inrådan) starta en tråd där jag (och alla andra som vill) kan posta generella nybörjarfrågor om VVS.

Börjar direkt med en fundering:

Syrrans sambo fyllde på systemet för varmvatten till radiatorer/golvvärme i deras luft/vattenvärmepump genom att vrida på ratten (se bilden nedanför) så trycket gick från ca 0,6 bar till ca 1,5 bar (så den svarta pilen låg precis på samma värde som den röda).

Hur fungerar det egentligen; ska trycket vara rätt så konstant ca 1,5 bar i systemet hela tiden eller kan det variera över dagen?
Nu var det ca 23 grader C i framledning den aktuella dagen då trycket var 0,6 Bar (+13 grader ute). Om det blir kallare så kommer ju trycket öka per automatik. Samtidigt gissar jag att expansionskärlet skall ta upp de största svängningarna. Sc:,h
« Senast ändrad: 05 november 2014, 09:06:03 av villvetamer »

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: VVS för nybörjare
« Svar #1 skrivet: 05 november 2014, 09:08:47 »
Tryckökningen i systemet beror på systemets storlek, kärlets storlek samt hur stor temperaturhöjningen på vattnet är.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
SV: VVS för nybörjare
« Svar #2 skrivet: 05 november 2014, 09:22:37 »
OK. Men bara så jag är med på noterna:
Det min systers sambo gjorde var väl att fylla på vatten (kallvatten) in i värmesystemet när han vred på den lilla kranen (påfyllning värmevatten), vilket ledde till att trycket gick upp i värmesystemet då vattenmängden ökat(?) :(

Sen undrar jag om det är bra att göra sÃ¥ dÃ¥ jag (lite försiktigt) tänker att det kanske finns naturliga orsaker till lÃ¥gt tryck (?) Som ex. lÃ¥g vattentemp. För i sÃ¥ fall kommer han fÃ¥ problem när det blir kallare ute och vattnet i värmesystemet sedan höjs vilket leder till större volym och större tryck (?)  ???
« Senast ändrad: 05 november 2014, 09:24:23 av villvetamer »

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: VVS för nybörjare
« Svar #3 skrivet: 05 november 2014, 09:34:54 »
Om det är ett enplanshus, så är det onödigt högt tryck.

Säkerhetsventilen öppnar vid 1,5 kg ....så sprängning sker ej.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
SV: VVS för nybörjare
« Svar #4 skrivet: 05 november 2014, 10:13:12 »
Hur mycket brukar trycket i värmesystemet variera över dygn/vecka/år?

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: VVS för nybörjare
« Svar #5 skrivet: 05 november 2014, 10:20:15 »
Hos mig som har ett öppet system är det samma tryck hela tiden, har man ett slutet system beror det som jag skrev tidigare på lite olika saker och man kan inte generellt ange någon siffra. Dock ska det lägsta trycket man har vara så högt att det "räcker" till systemets högsta punkt. Dvs sitter högsta elementets högsta punkt 5 meter över mätaren ska trycket vara min 0,5 bar pluss en liten marginal.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
SV: VVS för nybörjare
« Svar #6 skrivet: 05 november 2014, 10:48:02 »
OK. Vilka kan orsakerna vara till att han behövde fylla på vatten i värmesystemet?
Vill minnas han sa han gjort det tidigare.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: VVS för nybörjare
« Svar #7 skrivet: 05 november 2014, 11:57:22 »
Endera har han en läcka eller så är expansionskärlet för litet/har för lite luft i sig så att vatten trycks ut genom säkerhetsventilen när temperaturen i systemet stiger.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
SV: VVS för nybörjare
« Svar #8 skrivet: 05 november 2014, 12:54:51 »
Det är noterat!
Kan man funktionstesta expansionskärlet?
Samt var bör man börja kolla efter läcka i värmesystemet? (om det inte skulle vara exp.kärlet)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: VVS för nybörjare
« Svar #9 skrivet: 05 november 2014, 13:28:04 »
Jag behöver fylla på en-två gånger per år för att bibehålla trycket (det har aldrig gått ner på 0), men jag tror inte jag har nåt läckage... Dels kan det ju komma ut lite genom SÄV'en och dels får man ju släppa ut lite luft nån gång då och då ett bra tag efter att man har gjort nån större tömmning/påfyllning av systemet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
SV: VVS för nybörjare
« Svar #10 skrivet: 05 november 2014, 14:13:10 »
De bör inte göra en funktionstest av exp.kärlet samt leta läcka bara för att vara på den säkra sidan? (tänker på det som Kocken skrev).

Hur kollar man förresten att expansionskärlet är helt i sin VP?
Det är en Bosch Luft/vatten (rätt säker det stod Rego på displayen när vi startade den). Det fanns ingen manual men jag skulle uppskatta (med beaktande av huset storlek) att den är runt ca 11 eller 13kW.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: VVS för nybörjare
« Svar #11 skrivet: 05 november 2014, 15:09:56 »
Är trycket hyfsat stabilt oavsett temperatur i värmesystemet och det inte stiger snabbt när man fyller på vatten så funkar kärlet som det skall. Faller trycket till 0 regelbundet trots att kärlet verkar funka som det skall så bör man börja kolla efter läckage.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
SV: VVS för nybörjare
« Svar #12 skrivet: 05 november 2014, 18:58:34 »
OK! tummenupp
Jag tackar för alla era svar, Purjo, Kocken och Rocas.
Ska stämma av med syrrans sambo först och luska fram lite mer info, samt ev. svänga förbi och se på anläggningen, innan jag återkommer med fler frågor.



Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst pÃ¥ kunskap
SV: VVS för nybörjare
« Svar #13 skrivet: 13 november 2014, 10:41:14 »
Slänger in en ny frågeställning:
Klurar lite på det där med säkringsstorlek vid konvertering av värmesystem.

Ponera att huset har ett effektbehov på 9kW DUT, värms med en gammal elpanna och att där sitter en 20A huvudsäkring idag. I elpannan sitter en elpatron med 12kW elpatroneffekt. Sedan skaffar man en värmepump som är på 7kW med en elpatron för att spetsa upp till 9kW DUT (räknar inte med VV produktionen ca 0,5kW). Om man då räknar på att pumpen har COP3, DUT, så blir eleffekten: 7kW/3 + 2kW = 4,3kW

Effekten P för resistiv belastning, trefas är P = Uh*I*1,73*1,0
Uh = 400V
Strömmen I för vedpannan blir: I = P/U*1,73 = 12000W / (1,73*400) = 17,3A
Strömmen I för värmepumpen blir:  I = P/U*1,73 = 4333W / (1,73*400) = 6,26A

Kan man räkna så som i exemplet ovanför? Sc:,h
Eller ska man räkna med att kompressorn i VPn kan sluta funka och att elpatronen (som kanske har en effekt på 9kW) så gå in och kunna ta hela behovet? För i så fall blir det 13A och då gissar jag att det blir lite tajt ha en 16A säkring då den skulle smälla om man kör matlagning, vitvaror etc samtidigt som man har smällkallt.
« Senast ändrad: 13 november 2014, 10:46:59 av villvetamer »

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: VVS för nybörjare
« Svar #14 skrivet: 13 november 2014, 10:54:05 »
Hur du räknar är lite upp till dig och vad du tror men jag skulle räkna med "i värsta fall". Det innebär att jag skulle ha kvar mina 20 A för det är när det blir riktigt kallt som "sanningen" kommer fram och det är som sämst om det inte fungerar. Och du ska tänka på att det är inte bara VP som drar ström, några andra "apparater" som kräver ca 10A är: vattenkokare, diskmaskin, torktumlare, tvättmaskin, torkskåp, kaffekokare, mikro, motorvärmare. Vill du använda nått mer än värmen när det blir kallt kan det vara klokt att inte ligga på och över gränsen, som man ofta gör med 16 A huvudsäkring. Naturligtvis tillkommer även "allmän el" men det brukar inte vara så stora laster.
Jag brukar alltid rekommendera 20 A för då kan man vara rätt säker på att det fungerar även utan att man behöver välja mellan och diska eller koka kaffe osv.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!