0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tror att dom rekommenderar tryckkärl på grund av att plastburken kan vara svårt att få tät om den trycksätts tycker den känns lite billig.
Min svåger är en Nibeinstallatör. Han har detaljerat berättat för mig hur svårt det kan vara att få detta kärl att funka med tryck, det finns en gjutskarv i toppen på gängorna, gjutskägg, svårt att få tätt. Detta kärl kallas för nivåkärl trots att det sitter en säkerhetsventil på 2,5 bar? på toppen. Det som verkar gälla är ett tryckärl som man får komplettera med.
Anledningen till att man vill ha den under är att det inte skall blåsas ut lättantändliga spritångor i rummet om säkerhetsventilen öppnar, det är således bättre att släppa ut brine i vätskeform och avleda den till ett avlopp.
Men tusan då har jag kopplat rätt fast jag drog inte ända till avlopp för hoppas inte säk ventilen ska användas.
Alla grejerna Nibe skickar med tex smutsfilter och säk ventiler har väl gängad anslutning och passar överallt i kombination med rätt grejer.
Sen tror inte jag det spelar nån roll om säk ventilen sitter på toppen visst öppnar ventilen när det brinner för fullt i pannrummet blir det inte så bra men då har man redan stora problem och brinner det inte så bör inte brine fatta eld.
Tror det är riskfritt fyll kärlet till hälften så tror jag du klarar dig utan dunk. Men om nu säk ventilen är avsedd att sitta på toppen och dras till avlopp blir det ju rätt krångligt att fylla på om man dels ska lossa från spill ledningen och dels från plastbyttan fast det är nog inte så många anläggningar som har spill ledning dragen gissar jag.