0 medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.
Jag arbetar med radonsanering och tror att Comfortzone kommer att bli en storsäljare hos oss.Markradon är det största problemet. Många gånger har jag funderat över vilken energiförlust det är att släppa ut all värmen från radonsugen utan återvinning. Det kommer ibland stora mängder varm luft från utblåset som smälter snön i ett par meters radie. En del värme kommer från marken som alltid är ca +5 grader och en del från huset där luft sipprar ner genom läckor i grunden.Man kan alltså kombinera frånluft från huset med radonsugens luft. Ibland torde en hjälpfläkt bli nödvändig på radonsidan.Uppvärmning, ventilation och marksanering i en och samma maskin.Synpunkter!/Thomas
Det låter mer ch mer intressant med denna pump. Bor i ett 2 plans blåbetongshus utan källare (krypgrund), kan man även ta tillvara den energin som finns och kanske behöver ventileras ut även där vore det kanon. Helt medveten om den fördyrade abonnemangsavgiften med att ha natttaxa. Men trots en besparing på kanske 8-10' kWh så lönar sig det ändå. men om man kunde "bunkra" mera så vore det än bättre. Idag förbrukar vi ca 28' kWh inkl hushållsel.Har haft funderingen på att installera luft/vatten pump som tar tillvara luft från krypgrunden (ventilerar upp den och ut mot pumpen). Den lösningen kan vara bra för de med markradon.Har förstått att denna pump inte har rostfri behållare, hm... vad finns för risker...
CE50 har genomströmningsvärmare så det vatten som finns i ackumulatortanken och radiatorsystemet är så kallat svartvatten utan syre. Därmed blir det ingen rost. Varmvattnet värms av genomströmningsvärmaren och därför finns heller inga problem med legionellabakterier. Det behövs ingen tillskottsel för att värma bort legionellabakterier som annars är vanligt.
Tack för informationen! Sedan är det väl en annan fråga om det är en bra investering i jmf med en "vanlig" frånluftspump?
Man sparar 5000-6000 kWh per år jämfört med en "vanlig" FLVP. Merinvesteringen på ca 20000 kr tjänar man in på ca 4 år. Det är kort tid i sammanhanget, eftersom många bergvärmeinvesteringar tar 20 år att tjäna in.
Det som gör mej mest fundersam är varför inte de stora aktörerna på marknaden har byggt en sån för länge sen. Tekniken att på bästa sätt flytta enegi är gammal, så även suggasvärmeväxlaren. Inte ens nu när CZ finns bemöter man produkten med nåt motsvarande. Jag fattar inte heller hur man lyckats öka livslängden på en scrollkompressor,(20år), det vore nåt för de som tillverkar kompressorerna att ta efter.Jag väntar som ett barn på tomten på den första opartiska testen där CZ ställs emot övriga värmepumpstyper.(Jag är opartisk, även om det kanske är svårt att tro.) Apropå varmvatten , jag tappar lätt upp ett bad och ändå finns det vv kvar.