0 medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.
Om dom nu har konstruerat en egen typ av suggasvväxlare, innebär ju inte det att konkurenterna måste ha en likadan, den man köper över disk är säkert inte dålig den heller. Det finns många vägar att gå till samma mål, men de fortsätter envist med sina småmaskiner. Och jag börjar undrar varför.
Det kan ju vara så men jag tror det inte. Tänk på att CZ hotar både berg,mark och flvp. Jag tror inte att de stora grabbarna känner sig hotade, men det blir kanske ett bryskt uppvaknande.Iden är solklart god, kan tillägga att jag för många år sen ritade en anläggning som fungerade likadant pluss att den sparade en del kyla till ac, och jag var såld redan då. Men beträffande kompressorn finn det inget som säger att den skulle hålla längre än motsvarande i en kylanläggning eller en bergvp.Men saknar den där testen, det gör jag.
"Om man läser patenten (som jag hittade här på forumet) så handlar det om en anläggning som hämtar värmen ur luftflödet för varmvattenproduktion."Det är ju som att försöka ta patent på cykeln. Har själv haft en del grejjer som jag skulle ta patent på, bla "solvärmestyrningen" som jag lagt ut på forumet. Och eftersom den nu är offentlig går den ej att patentera av någon.Just det inte av någon, inklusive dig själv...Fast storbolagen brukar strunta i det, bevakar man inte sin rätt, kan de patentera i alla fall och småföretagare har inte råd att driva patenttvister mot stora bolag, det ingår i deras patentstrategi.Blev dessutom klok på vad det kostade samt att ideerna inte var skyddade ändå. Det gick aldeles utmärk att tillverka i annat land och sälja dem hit om man ville.Där har du fel - patentskydd gäller tillverkning, import, handel och t.o.m. användning för ett visst geografiskt område. Till skillnad från t.ex. upphovsrätten, som bara gäller "tillverkning" INTE import och handel med en legalt tillverkad produkt.T.ex. låt säga att ett företag har patentskydd för EU och Norge. Man väljer att ha ett lägre pris i Norge än i EU. Patenträtten kan då användas att hindra köp i Norge och import till Sverige. Hade det varit en bok, hade upphovrätten inte kunnat användas för att förhindra sådan import. Lite märkligt kanske, upphovsrätten begränsas till själva "tillverkningen" men patenträtten lever längre än så..Det är ju möjligt att CZ världsomspännande har skyddat sin ide , och då förstår jag varför de är dyrare.En annan tänkbar förklaring är att de som små tillverkare - tvingas ge installatörer högre marginaler än de stora etablerade tillverkarna. Vad jag förstår ger CZ sina installatörer 30% på konsumentpriset, nästan 20.000:- på en CE50, dessutom tar de flesta installatörer duktigt betalt för själva installationen.Att ge alla listade CZ installatörer chansen att offerera är nog ett gott råd.
så en CZ65 skulle vara överdimensionerad då? Mitt max energibehov lär väl vara 7.8kW eller så (mkt grovt uppskattat)då skulle en 6.5kW täcka 83% ... typ vad? 94-96% ?men en 5kW skulle täcka 64% ... dvs vadå? 91% av årsuppvärmingenvarför räknar man på att den bara skall täcka 90% av årsenergiförbrukningen liksom? Det vore väl bättre om den täckte 96% så att elpatronen bara behövdes under januari och februariveckorna då vargarna ylar suktande mot värmen inne i huset ?Och frågan är vad en nergrävning av 200m slang på moränmark skulle kosta...