0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det verkar finnas ett ganska stort intresse för denna frånlufts-värmepump. www.comfortzone.se Läge för en officiell tråd med andra ord.Prata på!Finns fler önskemål om officiella trådar, maila mig, rickard@varmepumpsforum.com
Det kan säkert vara ett bra alternativ. Vad har du för energiförbrukning på värme & varmvatten idag? Nackdelen med en hög framledningstemperatur är att COP blir lägre, dvs värmepumpar fungerar generellt mindre effektivt med höga framledningstemperaturer. Detta oavsett om det är FLVP eller berg/markvärme.Jag är inte så säker på att du ska låta avluften gå upp genom skorstenen, det kan ge problem med kondens. Du skulle nog hellre dra en ny avluftskanal antingen genom väggen eller upp på taket. Det är viktigt att kanalen har en bra kondensisolering, dvs mineralull samt diffussiontät folie.
Utluften bör du nog inte dra i skorstenen, den kan bli ned till -15 grader i extremfallet...Jag skulle hellre satsa på nåt annat sätt att bli av med luften.Din nuvarande framledningstemp har ingen större betydelse om du kör med strypta termostater i rummen, om du öppnar alla termostater för fullt och justerar in shunten efter fullt öppna termostater så ser du ditt verkliga behov av framledningstemp vid olika väderlek/utetemp./Rickard
På energimyndighetens hemsida www.stem.se hittade jag detta."Husets maximala effektbehov beror framförallt på storlek, byggår och hustyp.Som en tumregel kan man utgå ifrån sin nuvarande el- eller oljeförbrukning.Oljeförbrukningen i kubikmeter per år multiplicerat med 2,7 (för mellerstaSverige), 2,4 (norra Sverige) eller 3,0 (södra Sverige) ger grovt räknat det maximalaeffektbehovet i kW."Och följande "råd"."Dimensionering: Välj värmepump meden avgiven effekt som är cirka 60 procent av husets maximala effektbehov.Då ger värmepumpen ungefär 90 procent av årsenergibehovet för uppvärmningoch varmvatten. De övriga 10 procenten av årsenergibehovet tas ifrån elkassetteller oljepanna."Nu börjar fler och fler dimensionera V/V Vp till 100% effektbehov.Men med 2.2 m3 och i södra delen av landet motsvarar det en maxeffekt av 6.6 kwDet betyder att det bara "saknas" 1.5 kw i effekt. Eller att du får ett effekttäckning på 77% vilket ger dig ett tillskottsbehov långt under 10%.Men jag tror att med en bra frånluftsvärmepump typCE50 och att du behåller oljepannan som toppeffekt får du en lösning med hängslen och livrem. Skulle Vp krångla får du värme med pannan. Vem vet, en dag är det kanske rapsolja som du kan elda i oljepannan. Billigt och miljövänligt. Eller en pelletsbrännare i pannan. Elpriserna kanske dubbleras igen.