0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: PCP-Roger skrivet 09 juni 2009, 10:02:07Citat från: Robema skrivet 09 juni 2009, 07:35:50Den är satt till normal, har provat låg, men då spolade vi slut på varmvattnet innan produktionen ökade. Ett mellanting hade varit fint.Märkligt, kolla vad VV-hysteresen står på för värde. Har min inställd på 2,5 grader och VV till 50 grader med låg prio- har inga problem med att duscha 3 st efter varandra, då är VV-tempen nere i ca. 40-44 grader. El-patronerna har jag alldrig haft inkopplade- kört i 3 år nu utan tillskott.RogerJag har inte rört dom fabriksinställda parametrarna, är det någon som kommer ihåg vad grundinställningen för VV-hysteresen är satt på?
Citat från: Robema skrivet 09 juni 2009, 07:35:50Den är satt till normal, har provat låg, men då spolade vi slut på varmvattnet innan produktionen ökade. Ett mellanting hade varit fint.Märkligt, kolla vad VV-hysteresen står på för värde. Har min inställd på 2,5 grader och VV till 50 grader med låg prio- har inga problem med att duscha 3 st efter varandra, då är VV-tempen nere i ca. 40-44 grader. El-patronerna har jag alldrig haft inkopplade- kört i 3 år nu utan tillskott.Roger
Den är satt till normal, har provat låg, men då spolade vi slut på varmvattnet innan produktionen ökade. Ett mellanting hade varit fint.
Jag bor i ett hus med självdrag och undrar nu om det är en helt galen ide att plugga igen kanalen uppe vid taket (ihopbyggt med skorstenen) och koppla in en ce65 på den nedersta ventilen och på så vis slippa dra extra rör för tilluften, alltså använda frånluftskanelerna som tilluftskanaler till ce65? Mitt hus är på ca 200 kvm och har 2.75 i takhöjd 2 våningar och halv källare använder just nu ved och luftvärmepump vet ej min förbrukning. Kan en ce65 klara uppvärmningen tro?
Tänkte installera en ComfortZone: Har någon erfarenhet av solfångare till CZ? Blir det mkt. "turbulens" i huset av luftcirkulationen?
Jag kör med CE50 sedan i somras, och i alla fall än så länge, när utetemperaturen ligger på plusgrader så verkar COP siffrorna som dom lovar att stämma rätt bra, vid 35 Hz så levererar pumpen 2.95 kW vid en effektförbrukning på 715 W. Det innebär alltså ett COP på 4.1. (vid returtemperatur 26 ºC). Men vi får väl se hur det blir när det blir kallare...//Gunnar
En comfortzone kostar nästan 10000 EUR + montage .
Den är säkert bra men glöm inte att kolla in NIBE´s nya frånluftsvärmepump, som är ännu bättre, innan du bestämmer dig. Den lär komma till våren 2010.