0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jawen:Vi fick en husspecifik beräkning av uppvärmningsbehovet som visar både ivt490 och comfortzone CE50 och CE65. Skillnaden mellan de olika pumparna och sen uppräknat vad vi använder har jag som input. Mao det är närmare en känsla jag har. Svårt att veta eftersom det är ett nybygge och man lever så olika.
Hallå alla CZ ägare Hur går det med era värmepumpar nu i Dec-Jan när det varit lite kallare än vanligt, klarar dom jobbet billigt eller känner ni er besvikna ?.Jag undrar om ni fått problem nu när 10-25 minusgrader dras in via friskluftsventilerna, blir det problem att värma upp all luft igen, och vad ligger dygnsförbrukningen på?.Skriv gärna storlek på huset samt byggår och byggnadstyp, och vad ni tycker är bra eller dåligt med pumpen.Skulle vara intressant att höra era svar.MvH Jawen
Citat från: Jawen skrivet 09 januari 2010, 23:40:57Hallå alla CZ ägare Hur går det med era värmepumpar nu i Dec-Jan när det varit lite kallare än vanligt, klarar dom jobbet billigt eller känner ni er besvikna ?.Jag undrar om ni fått problem nu när 10-25 minusgrader dras in via friskluftsventilerna, blir det problem att värma upp all luft igen, och vad ligger dygnsförbrukningen på?.Skriv gärna storlek på huset samt byggår och byggnadstyp, och vad ni tycker är bra eller dåligt med pumpen.Skulle vara intressant att höra era svar.MvH JawenVi bytte ut en 18 år gammal Elektrostandard 480 mot en CE 50 den första juni -09, måste säga att jag är lite besviken på prestandan.Jag har under drygt tre år noterat den totala elförbrukningen månadsvis, under dom åtta månader som CE 50 pumpen varit i drift har jag inte kunnat se någon nämnvärd besparing.Under Januari i år noterade jag till och med den högsta månadsförbrukning sedan jag började läsa av, nu har ju den här vintern varit extremt kall jämfört med dom senaste så det blir ingen riktigt rättvis jämförelse.Vad som förvånar mig mest är att dom 5kw som pumpen ger räcker så dåligt till, jag kan bara jämföra med det gamla systemet där pumpen gav 1.5-2 kw plus tillskottet på 3x3kw. Vanligen räckte det med pumpen plus ett effektsteg tillskott vintertid, dvs 4.5-5 kw, en extra kall dag kunde steg två gå in dvs 7.5-8 kw.CE50 pumpen börjar gå från och till på max effekt vid 3-4 minus ute och vid 8-9 minus går den konstant på 5000 w, detta medför att så fort man diskar eller duschar så går eltillskottet in (trots att vv prio är satt till låg).När utetempen sjunker ner til 12-15 minus är första steget tillskott konstant i drift, jag har kopplat bort steg två och tre i styrsystemet (med referens till det gamla systemet borde 7 kw räcka), så vid extrema köldknäppar på 18-20 minus klarar inte systemet hålla den inställda innetempen på 20.5 ºC.Jag hade nog förväntat mig mer av comfort zone pumpen, kan inte säga att systemet är värt dom 20-30 tusen extra som det kostar jämfört med konkurenterna.