0 medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.
Om man nu kopplar upp sig mot CZ:an med deras logg-program och / eller "rickards logg" (omnämns ibland på forumet men har inte lyckats klura ut vad det är), kan man då få fram ytterligare data som är av vikt eller är det i princip samma information som visas på displayen?
Om man vill logga datat direkt till en fil så gör så här:1 Koppla in en nollmodelskabel mellan datorn och pannan2 Starta Hyperterminalen ( oj, förutsätter att visst Windows här...)3 Se till att du har samma inställningar för komporten som det är inställt på pannan ( fart, stopbitar, mm )4 Nu borde det dyka upp massa saker på skärmen en gång varje minut.5. Gå in i Transfer menyn och välj " Capture Text" och välj ett filnamn.Klart !Nu står datorn och loggar dina data till den filen du har angett.Tyvärr finns det ingen realtidsklocka så man vet inte riktigt när datat kommer.Det går givetvis även med något annat terminalprogram också om man har det men då vet jag inte direkt hur man gör.
Jag har ett par funderingar om CZ dock en CE65 men jag hoppas det platsar i denna tråd också.När min VP tillverkar varmvatten så är kompressorfrekvensen begränsad så att den inte ger full effekt (5 kW enligt displayen), vet någon anledningen till att det är så? Samtidigt går ofta fullt tillskott in under samma tid trots att jag har ställt in låg varmvattenprioritet och 50 grader. Varmvattenhysteresen är satt till 3 grader.Kan någon förklara vad de olika reglerparametrarna (a1, M1, a2 och M2) gör för effekt om man skruvar på dem? Det står ju i manualen vad de betyder men jag skulle vilja veta vad som händer i praktiken om man ökar eller minskar dem. Jag mailade CZ och frågade för en månad sedan men har inte fått något svar.
Jag har även låg prio på varmvattnet men jag tror att det är så att när pumpen går på maxvarvtal och sedan ska börja göra varmvatten så går tillskottet in. Om pumpen går på lägre frekvens än 75Hz när den växlar över blir det inte tillskott.
Citat från: pogu skrivet 15 februari 2007, 09:28:47Om man vill logga datat direkt till en fil så gör så här:1 Koppla in en nollmodelskabel mellan datorn och pannan2 Starta Hyperterminalen ( oj, förutsätter att visst Windows här...)3 Se till att du har samma inställningar för komporten som det är inställt på pannan ( fart, stopbitar, mm )4 Nu borde det dyka upp massa saker på skärmen en gång varje minut.5. Gå in i Transfer menyn och välj " Capture Text" och välj ett filnamn.Klart !Nu står datorn och loggar dina data till den filen du har angett.Tyvärr finns det ingen realtidsklocka så man vet inte riktigt när datat kommer.Det går givetvis även med något annat terminalprogram också om man har det men då vet jag inte direkt hur man gör.pogu, var ansluter man nollmodemskabeln till pannan?