0 medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.
Det är precis så det är. Då huset kallar på full effekt till radiatorvattnet värms varmvattnet med tillskott för att minimera uppvärmningstiden för varmvattnet.
Om man vill logga datat direkt till en fil så gör så här:1 Koppla in en nollmodelskabel mellan datorn och pannan2 Starta Hyperterminalen ( oj, förutsätter att visst Windows här...)3 Se till att du har samma inställningar för komporten som det är inställt på pannan ( fart, stopbitar, mm )4 Nu borde det dyka upp massa saker på skärmen en gång varje minut.5. Gå in i Transfer menyn och välj " Capture Text" och välj ett filnamn.Klart !Nu står datorn och loggar dina data till den filen du har angett.Tyvärr finns det ingen realtidsklocka så man vet inte riktigt när datat kommer.Det går givetvis även med något annat terminalprogram också om man har det men då vet jag inte direkt hur man gör.
Citat från: pogu skrivet 15 februari 2007, 09:28:47Om man vill logga datat direkt till en fil så gör så här:1 Koppla in en nollmodelskabel mellan datorn och pannan2 Starta Hyperterminalen ( oj, förutsätter att visst Windows här...)3 Se till att du har samma inställningar för komporten som det är inställt på pannan ( fart, stopbitar, mm )4 Nu borde det dyka upp massa saker på skärmen en gång varje minut.5. Gå in i Transfer menyn och välj " Capture Text" och välj ett filnamn.Klart !Nu står datorn och loggar dina data till den filen du har angett.Tyvärr finns det ingen realtidsklocka så man vet inte riktigt när datat kommer.Det går givetvis även med något annat terminalprogram också om man har det men då vet jag inte direkt hur man gör.Har provat med hyperterminalen men får det inte att funka. Den tar inte emot nån data alls och då har jag ändå ställt in test mode 1, när cz:an ska skicka data varje sekund.Har ställt in rätt baudrate i båda ändar men vilka är de övriga inställningarna? stoppbitar etc?Måste det förresten vara en nollmodemskabel? Köpte en "vanlig" seriell kabel...är det det som är felet?
Jag vet inte exakt hur CZ pumparna bestämmer när tillskott skall in vid varmvattenproduktion men generellt gäller ju att en värmepump jobbar effektivare ju lägre temperatur den jobbar med (deltatemperatur). Det här gör ju att det är mer energieffektivt att använda tillskott för att snabba på varmvattenproduktionen med tillskott (då pumpen ändå jobbar relativt innefektivt) för att maximera tiden för värmeproduktion (då den jobbar betydligt mer effetivt). Min CE50 använder tillskott vid varmvattenproduktion då den behöver jobba hårt för värmeproduktion. Kanske är det så att gränsen för tillskott går då den jobbar med full effekt för värmeproduktion, jag har inte kollat. Om jag inte minns fel går alltid eltillskott in om man vill ha 60 gradit varmvatten. Så hög temp har pumpen svårt att producera...
Citat från: Thobias skrivet 16 februari 2007, 09:20:18Jag har ett par funderingar om CZ dock en CE65 men jag hoppas det platsar i denna tråd också.När min VP tillverkar varmvatten så är kompressorfrekvensen begränsad så att den inte ger full effekt (5 kW enligt displayen), vet någon anledningen till att det är så? Samtidigt går ofta fullt tillskott in under samma tid trots att jag har ställt in låg varmvattenprioritet och 50 grader. Varmvattenhysteresen är satt till 3 grader.Kan någon förklara vad de olika reglerparametrarna (a1, M1, a2 och M2) gör för effekt om man skruvar på dem? Det står ju i manualen vad de betyder men jag skulle vilja veta vad som händer i praktiken om man ökar eller minskar dem. Jag mailade CZ och frågade för en månad sedan men har inte fått något svar.Jag har fått för mig att varmvattenprioriteten i princip bara reglerar hur många grader under den inställda varmvattentemperaturen som eltillskottet skall gå in. Jag tror att hög prio betyder att eltillskottet går in då vattentemperaturen är 5 grader under insträllt värde, normal är 10 grader och låg prio är 15 grader. Jag skall är inte riktigt säker på detta men det verkar så när jag tittar på mina loggar.Så kolla vad har du för vattentemp när pannan har gått in med eltillskott.Hysteresen bestämmer när pumpen skall börja värma varmvattnet.Titta på http:\\www.esongson.se/heatpumpDär finns ett excelark som uppdateras med data från rådatasidan. På graferna kan man se när värmetillskottet går in och när pumpen börjar jobba och med vilken frekvens. Pumpen är inställd på lågprio och på varmvatten på 60 grader
Jag har ett par funderingar om CZ dock en CE65 men jag hoppas det platsar i denna tråd också.När min VP tillverkar varmvatten så är kompressorfrekvensen begränsad så att den inte ger full effekt (5 kW enligt displayen), vet någon anledningen till att det är så? Samtidigt går ofta fullt tillskott in under samma tid trots att jag har ställt in låg varmvattenprioritet och 50 grader. Varmvattenhysteresen är satt till 3 grader.Kan någon förklara vad de olika reglerparametrarna (a1, M1, a2 och M2) gör för effekt om man skruvar på dem? Det står ju i manualen vad de betyder men jag skulle vilja veta vad som händer i praktiken om man ökar eller minskar dem. Jag mailade CZ och frågade för en månad sedan men har inte fått något svar.
Citat från: moonwalk skrivet 16 februari 2007, 21:41:30Jag vet inte exakt hur CZ pumparna bestämmer när tillskott skall in vid varmvattenproduktion men generellt gäller ju att en värmepump jobbar effektivare ju lägre temperatur den jobbar med (deltatemperatur). Det här gör ju att det är mer energieffektivt att använda tillskott för att snabba på varmvattenproduktionen med tillskott (då pumpen ändå jobbar relativt innefektivt) för att maximera tiden för värmeproduktion (då den jobbar betydligt mer effetivt). Min CE50 använder tillskott vid varmvattenproduktion då den behöver jobba hårt för värmeproduktion. Kanske är det så att gränsen för tillskott går då den jobbar med full effekt för värmeproduktion, jag har inte kollat. Om jag inte minns fel går alltid eltillskott in om man vill ha 60 gradit varmvatten. Så hög temp har pumpen svårt att producera...Njaaa.....Eltillskottet går inte alltid in vid 60 ºC tappvarmvatten. Eltillskottet går bara in när tempen på tappvarmvattnet har sjunkit till , i mitt fall, 50ºC. Det är möjligt att pumpen har svårt att producera 60ºC varmvatten men det gör den ca 23 timmar per dygn Det är bara på morgonen när 2 vuxna duschar direkt efter varandra. Då endast jag duschar så når inte tappvarmvattnet 50 ºC och då går inte eltillskottet in utan pumpen tar upp tempen till 60 ºC igen.
Varför tillskottet går in vet jag inte -själv har jag spärrat el-patronerna- och har för övrigt samma inst. som du förrutom att jag har vv-hysteresen på 2,5 grader, prova att minska den du också och se vad som händer.
För en tid sen så var det mycket aktivitet här kring innegivaren som går att koppla till CZ:an. Ni som har skaffat och installerat en sådan sen dess, vilka förbättringar/försämringar har ni märkt?
Citat från: andreasi skrivet 16 februari 2007, 13:47:42För en tid sen så var det mycket aktivitet här kring innegivaren som går att koppla till CZ:an. Ni som har skaffat och installerat en sådan sen dess, vilka förbättringar/försämringar har ni märkt?Jag har en sedan november (var tvungen pga okunnig ventilationsinstallatör) och jag tror att jag har hittat den bästa platsen nämligen i trappan ( 3 våningsradhus) mellan andra och tredje våning. Det fungerar rätt så bra, jag får för mycket temp förändringar men det beror nog på att en del av mina radiatorer är gamla och gjorda för högre temp än CZ leverar.Jag kan dock inte berätta hur mycket skillnaden är eftersom CZ har aldrig fungerat utan givaren.
Gaaz:"...eftersom CZ har aldrig fungerat utan givaren."Man blir ju lite nyfiken vad installatören hade hittat på ?Vill du berätta ?
Får man inte nämna rakt ut i detta forum vilken firma det handlar om?