0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Att köpa en villa har vissa likheter med att "skaffa" en kvinna.Lär känna henne innan du satsar och investerar.
Är många som rekommenderat tilläggsisolering sådär när man pratat vid fikahörnan på jobbet men eftersom det inte är diffussionstätt till vind vågar vi inte köra den lösningen IOM risk för mögel och annat kul. Fönsterbyten har jag räknat på och det är tyvärr, även om kyotopyramiden säger att man ska minska transmissionen först, helt orimliga kostnader i relation till vad det återbetalar i minskad el (om jag inte räknar helt banana dvs).
Så länge du använder nåt organiskt material, typ ekofiber, när du tilläggsisolerar så borde det inte vara några problem.I stället för att byta fönster (vilket i princip alltid är en dålig affär såvida inte de gamla fönstren är helt slut) kan du komplettera dom med ett extra glas (eller plastskiva). Det finns lite att läsa om det här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=46001.0Användaren Bopakoster har gjort en del kalkyler på faktisk besparing, men jag hittar inte trådarna just nu...
Purjo__:Jag kan ha fel men inspektionsluckorna till vindarna är av någon typ som man puttar upp så där lär det läcka som såll. Får gräva runt bland getingbon mm när vi flyttat in så jag är säker på hur jag tar mig vidare med ev tilläggsisolering sen. Men du - ska man inte ha oorganiskt material för att slippa ev tillväxt, eller är jag ute och cyklar?
Direktel+FTX+VPVB: Det var tvärnit direkt hos elnätsleverantören. Sådana uppgifter var konfidentiella och kunde inte lämnas ut. Tidigare ägare har garanterat inget intresse av att dela med sig om det skulle vara så att det ligger en "elslukande hund begraven".
Undrar om det inte lutar åt en "snålelösning" i alla fall - Installation av en kvalitets-LLVP (återbetalar sig på ett år) och sedan genomföra rörkonvertering (själv) och när rör är klart så pluggar man in bergvärmen och låter LLVP vara kvar som AC... Korkat?
Jag såg att ni hade installerat kassetter i öppna spisarna. Får man fråga var ni till sist hittade dem? I nya huset finns det nämligen en öppenspis i hörn så det är av intresse även för oss. Såg att ni hade haft endel jobb med att hitta rätt. Hur gjorde ni med tilläggsisoleringen förresten? Blev det av?