0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Värmepumpen stannar på hysteres (5 grader) och startar igen 5 minuter senare...Värmepumpen blir inte av med värmen, lågt flöde och/eller klena radiatorer.OM det inte är nåt annat fel som gör att kompressorn löser ut (lågtryck eller högtryck) men då borde det väl larma?
mm jag förstår hur du menar. Jag tycker konstruktionen är mycket mystisk. Att en värmepump som uppenbarligen klarar av att på egen hand nå närmare 55 grader bara går 11 timmar och att tillskottet i stället går massor känns ju helt fel. jag köper 55 graders problematiken. att det blir en elpanna och så. Men detta driftscenario, med eltillskott fast VP har mer att ge, sker även vid höga ute-temperaturer. Men kanske är det så att den är löst i och med de förändringar jag har gjort. Dvs att jag skulle nu kunna aktivera tillskottet utan risk för att det går stup i kvarten?
Det var detta jag sökte svar på:1. Varför är antalet starter på 24 timmar angivet till 56 och en och en halv timma senare till 26, typ. 2. och varför är drifttiden kompressor senaste 24 timmar angivet till 11 timmar, för att ca 1,5 timmar senare vara angivet till 4.5 timmar, typ. Förbrukningen är bara ett konstaterande. Värmepumpen har gått skräp. Men siffrorna är ändå låga. På grund av en räknare har räknat om eller på grund av att de som bott där tidigare har varit utomlands på vintrarna, vilket dom enligt uppgift har. Vad gäller drifttiderna generellt så nu när jag gick därifrån gick kompressorn länge (mycket längre än tidigare, med betoning på mycket) med normal vilotid där i mellan. Radiatorproblem finns. Både sådana som går att lösa och sådana som inte går att lösa (för klena på vissa ställen).
MEN NU tiLL FRÅGAN Vid -13 är bör 48 och bör för "värmepump" 53. Om jag förstår det rätt är max för "värmepump" 55. Dvs vid -15 är bör framledning 50 och då är bör värmepump 55. OCh där tar det roliga slut eller? Vad händer då? Med tillskottet satt till 0. Finns det något sätt att få en CTC maskin att bara använda tillskott när värmepumpen inte längre orkar hålla uppe framledningen? Dvs hur kopplar jag på tillskottet utan att det går i onödan hela tiden, vilket var fallet tidigare.