Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC bergvärme diverse småjox och problem  (läst 28423 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
CTC bergvärme diverse småjox och problem
« skrivet: 21 januari 2013, 19:26:10 »
Var hemma hos en bekant som haft lite strul med deras bergvärme sedan dom flyttade in för ca 2 år sedan. Jag trodde dom löst problemen givet att dom inte påtalat dessa något mer men så var inte fallet.

-Värmepumpen heter CTC. något annat förtäljs inte på framsidan i alla fall.
-Hålet är av okänt djup men brine-diffen verkade ligga på 1 grad så det lär inte vara megadjupt i alla fall.
-Inkommande brine-temp låg på 6 grader under hela körningen. Och detta är då en maskin som har 2-3000kwh spets per år.
-Senaste dygnet, ca -5, strax under 9 timmar drifttid, 26 starter och elspets.
-Värmepumpen går inte om det blir kallare än ca -5-10 grader beroende på omständigheter (alltså ibland går den ner till -10).

Värmepumpen har datum i displayen som är 03 dvs 2003.
Den har dryga 30 000 gångtimmar på kompressorn och ca 25 000kwh tillskott.

Den har mycket kort gångtid även vid -7 grader ute. Jag han inte ens byta snus under gångtiden... och det säger mycket. Ska vi dra till med att den kanske gick 5 max 10 minuter.

Vart hittar man en manual? 
Går det utifrån datum gissa sig till vad det är för värmepumpsmodell av CTCs skapelser?
Finns det någon generell guide här på forumet som CTC folk brukar utgå från?

Huset är från 86 med frånluft utan återvinning på 1.5 plan om totalt 150m2. Dom brukar med bergvärmen ligga på 20 000kwh per år.
Jag skulle gissa att det rör sig om ca 8kw värmepump och en borra på kanske 140 meter. Men det är bara en gissning.

Personen i fråga bor 40 meter från mig så jag kan gå i god för att det är bra berg :D

All tänkbar hjälp på vägen uppskattas så klart å mina och grannens vägnar!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19213
  • Karma +15/-14
SV: CTC bergvärme diverse småjox och problem
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2013, 21:14:36 »
Du kan läsa här http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=1fdc6eb5-b14a-4a38-a1f8-9f11669821df&Time_Stamp=634943998552812500  men vet inte om det stämmer finns olika versioner av pumparna men tror mest det är styrningen vid vv laddning som skiljer det finns en guide skriven av erp som finns här http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45862.msg451197#msg451197
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC bergvärme diverse småjox och problem
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2013, 21:51:08 »
Det finns flera saker som kan göra att det inte funkar riktigt?
För hög kurva, leder till att elpatron höjer panntemp så pass mycket att kompressorn blockeras.
Fel inställning på ratten (uppe till vänster), den ska stå på F eller OFF.
Laddpumpen (bakom underluckan) funkar inte.
Fel på interna tempgivaren på värmepumpen (den stoppar VV-laddning vid 55 C).
Temperatur Elpanna är galet högt inställd (ska väl stå på max 50 C).

Jag har en manual till gamla CTC här:
« Senast ändrad: 21 januari 2013, 21:58:06 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19213
  • Karma +15/-14
SV: CTC bergvärme diverse småjox och problem
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2013, 21:59:45 »
Kan vara lite knepigt med elspets på en lite äldre Ctc. På dom tror jag hela övre pannan värms med elpatron så delvis värms alltså allt vv med elpatron och det går inte att se hur stor del som är värme eller vv. Så 25000kwh är kanske inte så mycket på 9 år om man har hyffsat hög vv förbrukning samt en del spets till värmen. Men gångtiderna får du fixa till för även om man läst om en del Ctc med många starter så ska dom inte vara så korta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: CTC bergvärme diverse småjox och problem
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2013, 23:15:48 »
coolt tack för alla länkar. Jag ska förkovra mig och kanske finns det bilder i manulerna så man får en uppfattning om vilken VP det rör sig om.
Menysystemet har ju en del övrigt att önska med avseende på tillgänglighet/användarvänlighet/användbarhet..

Jag kollade SGU nu på kvällen. Borrhålet är från 2004 11 05. VPn från 03 - men det är väl typ fabriksdatum eller mjukvaradatum.
Borrhålet är för övrigt EXAKT 140m  8)

Ratten till vänster står i läge off. Jag tror dom har satt panntempen högt.
Deras kurva är inte överdrivet hög vad jag kunde avläsa men problemet är att innegivaren pressar upp framledningen.
Dom har skrala raddar. Typ flänsar som är djupa som en 21a men som är i ett stycke och har som ett separat rör som går genom sig. Typ en lös plåt på framsidan. Ser för taskigt ut jämfört med en modern radd. Men det spelar ju mindre roll så klart! 
Jag misstänker att raddarna är helt galet justerade till på köpet. Kände på en och det var inte mycket skillnad på just den radden i alla fall. Vid 5-7K brukar man ju känna ganska väl. Men visst med 50 grader fram så är det ju väldigt varmt hur man än vrider och vänder på steken.

Min plan är att stänga av elpatronen helt. Om jag förstår det rätt ska den inte behövas så länge framledningen håller sig inom gränsvärdet (55 grader?) samt att framledningen är hög nog att ge hyfsat varmvatten?
« Senast ändrad: 21 januari 2013, 23:17:36 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: CTC bergvärme diverse småjox och problem
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2013, 00:21:53 »
jag vet inte men jag får känslan av att lösningen känns onödigt komplex.
är det bara jag eller?

visst håller dom kvar vid detta övergripande koncept även på nya maskiner?

Önskar man förstod varför
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC bergvärme diverse småjox och problem
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2013, 07:13:41 »
Deras kurva är inte överdrivet hög vad jag kunde avläsa men problemet är att innegivaren pressar upp framledningen.

Jepp, inget ovanligt problem, panntemp justeras upp till börvärde framledning +7 °C på CTC, vilket kan ställa till det.

Kolla vilken fart laddpumpen står på?
Den bör stå på lägsta fart för att störa skiktningen så lite som möjligt, men det är inte ovanligt att den istället står på max. Detta gör då att tanken rörs om så att värmepumpen stoppar på hög temp relativt snabbt när den börjar ladda.

Man bör även se över radiatorpumpen och radiatorerna så att returtemp inte blir för hög, det är också viktigt för att skiktningen ska funka i pannan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35476
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: CTC bergvärme diverse småjox och problem
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2013, 07:36:13 »
jag vet inte men jag får känslan av att lösningen känns onödigt komplex.
är det bara jag eller?

visst håller dom kvar vid detta övergripande koncept även på nya maskiner?

Önskar man förstod varför

Du om någon borde väl förstå det?  ;)
De kör ju med arbetstank för att kunna ha en adekvat vattenvolym att arbeta mot oberoende av systemvolymen i övrigt, det medger hög effekttäckningsgrad.
Dessutom shuntar de ut vatten från panndelen för att undvika knäppningar som är vanliga i konventionella system.
Tyvärr fungerar det inte så bra då de har vvb inbyggd i "samma tank", har en kompressor som bara klarar 55°C, och dessutom shuntar ut vattnet, vilket kräver att pannans börvärde alltid "måste" ligga 5 grader över det verkliga behovet av framledningstemp.

Iden med tank/vvb/shuntstyrning är nog god, men i mina ögon bör den helst bara arbeta med värme mot golvvärmesystem eller extremt väldimensonerade radiatorer.
(Nya pumparna klarar högre temp så de är bättre även om alla problem inte är lösta)

I fallet med dina grannar torde det kunna fungera bättre om radiatorerna justerades in bättre, om det ens är möjligt att justera, och om du stänger av eltillskottet.
Om panntmepen blir "för låg" så kommer shunten att öppna max, vilket resulterar i att du får en helt flytande kondensering, vilket kommer att göra så att värmepumpen får längre gångtider och klarar några graders lägre utetemp innan kompressorn slår av.
Risken finns dock att radiatorerna är så klena att kompressorn ÄNDÅ slår av för att radiatorerna inte klarar av att göra av med all effekt vid 55°C på framledningen.

Om dina grannar inte är beredda att göra något åt radiatorsystemet skulle jag rekommendera att de kör med avstängda elpatroner under årets kalla perioder, och att de kompletterar med elradiatorer i de rum som kräver tillskott när det blir riktigt kallt, med lite tur gör det att kompressorn kan gå hela tiden, och att du kan tillföra eltillskottet via elraddar som INTE släcker kompressorn.
När det blir varmare ute måste elpatron i pannans övre del kanske slås på för att de inte skall få för lite tappvarmvatten, men det märker dom ju.

Högt flöde i radiatorkretsen, och lågt flöde i laddkretsen bör kunna maximera chanserna att kompressorn inte stänger av på driftspressostaten onödigt tidigt.
« Senast ändrad: 22 januari 2013, 07:43:10 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: CTC bergvärme diverse småjox och problem
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2013, 08:42:46 »
men var 4e körning blir det max på pressostaten? 55 grader...

tycker det är så skönt med 6 grader på inkommande kb på 140 meter borra och ruggans massa spets.

ställa shunten i låst läge mot toppen av tanken. koppla från vv-patron och köra en separat efter vv-beredare, liten sådan.

flytta framl givare till returen.

räcker det?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35476
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: CTC bergvärme diverse småjox och problem
« Svar #9 skrivet: 22 januari 2013, 09:02:02 »
Ja, var 4:e start fullkondenserar den, men när värmebehovet är litet så kan det bli för sällan, och då blir ju tappvarmvattnet kallt.
Har lite svårt att se vad du skulle vinna på att flytta framledningsgivaren till returen, i vart fall så länge rumsgivaren styr innetempen kommer den ju bara att höja börvärdet tills det är tillräckligt varmt inne.
Shunten kan få reglera så länge värmepumpen har allt eltillskott blockerat, annars blir det svårt att få bra innetemp.
Det är ju i princip bara när det blir så kallt att det behövs 55 grader på vbf som den kommer att öppna fullt (troligen).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: CTC bergvärme diverse småjox och problem
« Svar #10 skrivet: 22 januari 2013, 09:10:02 »
mm jag tänkte i min enfald att göra om den till en ganska vanlig pump men med inbyggd arbetstank.

Men det blir ju inte bra så länge den fullkondenserar var 4e gång. Går det månne att få bort den automatiska vv-körningen?

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: CTC bergvärme diverse småjox och problem
« Svar #11 skrivet: 22 januari 2013, 09:15:18 »
vilken framledning vid DUT? klara sig VP utan spets för värmen?
mitt råd stäng av el-patronen och montera en el- VVB i serie efter pumpen. tummenupp
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: CTC bergvärme diverse småjox och problem
« Svar #12 skrivet: 22 januari 2013, 09:42:38 »
jag tror att vp klarar sig utan spets. kurvan är 50 vid -15 och DUT här är -17 även om det kortare stunder blir kallare än så.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19213
  • Karma +15/-14
SV: CTC bergvärme diverse småjox och problem
« Svar #13 skrivet: 22 januari 2013, 13:10:32 »
mm jag tänkte i min enfald att göra om den till en ganska vanlig pump men med inbyggd arbetstank.

Men det blir ju inte bra så länge den fullkondenserar var 4e gång. Går det månne att få bort den automatiska vv-körningen?
finns den funktion med på äldre modeller ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC bergvärme diverse småjox och problem
« Svar #14 skrivet: 22 januari 2013, 13:17:47 »
mm jag tänkte i min enfald att göra om den till en ganska vanlig pump men med inbyggd arbetstank.

Men det blir ju inte bra så länge den fullkondenserar var 4e gång. Går det månne att få bort den automatiska vv-körningen?

Ställer man ner "TEMPERATUR ELPANNA" till min (40 °C) så kommer man begränsa detta till de tillfällen då börvärdet på framledningstempen är lägre än 33 °C.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!