0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Sommartid så skulle man ju kunna tänka sig att man låter värmepumpen vila och tar upp tanken till minst 60 grader med hjälp av solen, för både varmvatten och värme de nätter det behövs.
Dessa tankar tål väl inte något direkt övertryck, så enklast lär väl bil att bara fylla upp med rent vatten och sen sänka ner slingor för värmepumpen, solfångarna och varmvatten (eller ev. förvärmning av det vintertid).
Jag plockar 6-7kW ur ett borrhål som är 140 meter djupt vilket resulterar i ett hål som håller sig runt 0grader celsius.Om man räknar att jag kan plocka ut energi upp emot 10meter från borrhålet så har jag en acktank på cirka 44 000kbm sten. Ändå lyckas denna inte hålla konstant temperatur under vintern, då skall vi tänka på att denna ackumulator har en yta på 8800kvm mot omgivande berg med direktkontakt.Och nu skall alltså en oljetank på 4kbm i en källare med luftisolering slå detta ? Hmm....
Där har du fel.Eftersom jag sänker temperaturen i mitt borrhål så får jag ett temperaturdelta med en sjunkade kurva i förhållande till avståndet från borrhålet.Detta temperaturdelta suger värme från omgivande berg och transporterar det till min kollektor.
Förklara då vart jag får min värme ifrån ?Det är nog dags att styra cykeln upp på vägen och börja ta hänsyn till våra naturlagar.
Är inte påfrysning enbart ett resultat av att värmen försvinner. om jag trycker ett järnrör rakt igenom min yttervägg när det är minus 25 ute så kommer väl under inga omständigheter kyla transporteras in i huset? det är väl värmen på insidan som ger sig av utåt?
Ingen idé att argumentera, trådskaparen har total hybris och vägrar se till det uppenbara..
Javisst är det det.Men att frysa vatten är 334kj/kg medans bara värmen i den samma är 4,1kj/Kg
Alltså, prova för all del. Jag är övertygad om att idén inte funkar, men om det mot förmodan skulle fungera så har vi nåt att fundera på.