Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 6kw VVVP mot gammal oljetank.  (läst 50665 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: 6kw VVVP mot gammal oljetank.
« Svar #195 skrivet: 15 februari 2013, 21:25:09 »
Jag säger bara att jag har lärt mig under 2,5år hur en F600/640 fungerar och hur du får det bästa ur den.

Nu blir det en F1145 och jag vill inte börja med att köra sönder den så det blir mycket diskussioner med teknikerna på Nibe om vad man kan göra och vad man inte bör göra, eller låta bli.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: 6kw VVVP mot gammal oljetank.
« Svar #196 skrivet: 15 februari 2013, 21:29:16 »
Det är nog ingen risk att köra sönder den har larm för alla möjliga temperaturer fast på lång sikt kan den säkert ta skada av att ligga på gränsen till larm.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: 6kw VVVP mot gammal oljetank.
« Svar #197 skrivet: 15 februari 2013, 21:48:32 »
Jag har diskuterat med VEAB både idag och igår och de har gjort databeräkningar på batterier, luft och vatten temperaturer och flöden för att skapa en FLM som tar 80% av belastningen från F1145 med luft ur källaren.

De har kommit fram med vilket batteri, vilket luftflöde och temperaturer som skall få det att fungera.
Det kommer att ge en brinetemp på -1 °C utan att jag suger inredningen ur källaren.

Resten, 20% måste hanteras med avfrostning och en 200l PCM-tank som jobbar vid 0 °C.
Den blir isolerad och kommer inte att kyla källaren.

Men jag måste starta en ny tråd där jag beskriver projektet för det kommer inte att finnas någon oljetank mer.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: 6kw VVVP mot gammal oljetank.
« Svar #198 skrivet: 15 februari 2013, 23:04:03 »
Nu dör den här tråden eftersom förutsättningar har ändrats och namnet inte passar.

Fortsättning hittar du här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51088.0
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 437
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!