0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kul och galet projekt Glöm inte dränering från tanken då du kommer att kondensera mycket fukt på den, men med dränering blir det som en avfuktare.
Har börjat kolla på mitt nya projekt, att köra en VVVP utan borrhål eller jordslinga.Jag har en oljetank på 2,5m3 som inte används mera och har tänkt använda den som energibrunn.Jag vet att det låter galet och förväntar mig inlägg som "det går inte" och "du kommer att få en 2,5ton isbit".En VP på 6kw betyder att den har en kyleffekt på ca 4000w.Det räcker inte för att frysa 2500l vatten i en oisolerad tank till ett isblock, inte på långa vägar.Jag tror att jag kommer att få kyligt i rummet där tanken står men en förbannat bra brinetemp.Vi får se.
Men var skall energin komma från? Om du plockar ut säg 4 kW från tanken kommer den ju förr eller senare att frysa. Om det hade varit en nedgrävd tank hade den ju kunnat funka som jordvärme, men om den står i ett rum så måste ju energin komma från rummet.Om jag inte räknar helt krokigt så börjar den frysa på ca 11 timmar, om den är 15⁰ från början, och om jag för enkelhets skull inte räknar med någon uppvärming av tanken genom luften.4181 (J/kg/grad) x 2500 (kg) x 15⁰ / 4000 (W) / 3600 (s) = 10,89 hLåter lite som idén som nån hade att stoppa in en kollektor mellan två radiatorer och använda "gratisenergin" där.
Om jag inte räknar helt krokigt så börjar den frysa på ca 11 timmar, om den är 15⁰ från början, och om jag för enkelhets skull inte räknar med någon uppvärming av tanken genom luften.4181 (J/kg/grad) x 2500 (kg) x 15⁰ / 4000 (W) / 3600 (s) = 10,89 hLåter lite som idén som nån hade att stoppa in en kollektor mellan två radiatorer och använda "gratisenergin" där.
Du glömde räkna på vad som händer om den når 0 °C334000 (J/kg/grad) x 2500 (kg) x 1⁰ / 4000 (W) / 3600 (s) = 57,98 hDet är inte så lätt att frysa vatten som man kan tro.
Tja, det tar lite längre tid bara.Du kan ju lika gärna sätta en utedel till en 6kW LL eller LV i rummet. Det skulle nog funka bättre eftersom den ju har en fläkt som vispar runt och kyler ut källaren ordentligt