0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Cocacola och Smurfen, ni vet vad ni talar om, det gör nog inte jag, men jag har kanske en vision som inte funkar med dagens maskiner och det är nog lite OT, enligt rubriken är frågan om man valt fel typ av VP, jag är nog utanför ämnesområdet om jag söker en lösning där levererad effekt styrs proportionellt mot behovet, och samtidigt ger ett bra COP?
Om flödena blir så höga att det uppstår ljud i systemet ,,, Nej då är det en misslyckad installation .. Det ska man inte acceptera , det finns ljudnivåer vi måste hålla även här. Det enda man ska märka av ett värmesystem är komfort cocacola
Det finns lite olika vvs tekniska lösningar på hur man tar hand om överskottsenergin från en on off pump, cc
Hur som helst så tror jag inverter kommer att bli standard dels pga att det bör gå att styra ned effekten med effektvakt så att man kan ha lägre säkrat och trots det en kraftig vp och dels för att många inte tycker sig ha plats för en tanklösning och då helt enkelt får acceptera att det kommer att låta från radiatorkopplen några dagar per år. Men om jag köper en inverter nästa gång ?
Du skall ha en väldigt stor VP för att den skall komma upp i så höga strömmar att det behövs effektvakt. En VP på 15kW drar ca 5A per fas...