0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kanske inte fel typ men fel fabrikat. Köpte för 1,5 år sedan en Panasonic LLVP. Var iofs nöjd i ett år. Sen testade jag Mitsubishi och kom till insikt att Panasonic borde hålla sig till TV-apparater
Det som irriterat mig och fortarande gör det är att de flesta VP använder stenåldersteknik för att reglera värmen, dvs on-off reglering. Visste ingenting om hur dom styrdes när jag köpte min, trodde kanske att man hade samma teknik med varvtalsstyrning som jag var van vid från den processindustri jag jobbat i. Nu vet jag att det finns såna VP-ar, men att de är oförskämt mycket dyrare. Undrar hur länge?
I ett vattenburet system med tillräckligt mycket vatten spelar det ingen roll om VP'n kör on/off i intervaller.
Det vet jag väl, men omodernt är det!
med on off vp utan shunt då varierar framledningen en hel del.
Det är det här som är dillemat,, om alla vp med flytande kondensering klara av att endast gå 2,5 grad över beräknat börvärde då skulle inte hysteresen behöva ställas om ,,, tidigare 7 grader numera 10 och en del tvingas höja den högre en då för att få vp att gå ... (Det är inte vp fel ,,, Det är ansvarig Installatör) , Det är ansvarig projektör/säljares ansvar att leverera en anpassad funktionell lösning gentemot installerad effektså i många fall vid värmeproduktionen kan till och med ctc shuntade system va bättre en vad en "misslyckad" effekt dimensionering är gjord mot tillgängligt flöde och termiska avspeglingsytor...cocacola
Det är just det här krånglet jag tycker är onödigt och omodernt. Om man kan styra uteffekten från VP direkt mot behovet (innetempavvikelsen och möjligen en återkoppling från utetempen) med t.ex varvtalsstyrning så behövs inget mekande med gradminuter och hysteres och krav på volym och arbetstank och knäpptank osv.
Har du tex en inverter som lämnar 12kw vid dut och huset behöver 12kw så måste husets radiatorsystem kunna hantera flödet som krävs för en 12kw vp. I alla fall om man vill hålla diffen in ut runt 7 grader fixar inte rören flödet hamnar diffen på kanske 17 grader eller så sätter man in en extra kraftig cp som kan trycka runt mera vatten men då kommer det antagligen att brusa från radiator kopplen vilket egentligen inte gör så mycket några dagar per år om cp justerar ner sig själv alltså resten av året.