0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vem pratar om lönsamhet när man renoverar köket eller badrummet?Ändå värre när man byter bil. Men när man pratar VP då MÅSTE det löna sig på så kort sikt som möjligt även om livscykelkostnaden blir mycket högre. Detta till förmån för andra investeringar som inte genererar någon som helst cashflow.Köket badet och bilen ser ju alla men visa dom pannrummet har väl inte lika stor hippfaktor, och vem kan ens ana sig till borran Klart som korvspad man ska ha en rejäl värmeanläggning då kommer det andra att fixa sig med kontanta pengar bara man väntar liite!
Min ger 8 kw även om det blir -45 ute (jag har faktiskt själv läst av -46!!!). Jag har som du förstår bergvärme, det är det enda rätta här i kallhelvete, om man har vattenburet system.Har man en normalvilla behöver man större effekt än 3 kw långt tidigare än vid svinkyla!!! det är det som jag tycker är felet med luft luft...
Ingående Kb pendlar mellan +7-+5 (bor i Örebro) hittils under november-december
Citat från: xs1100 skrivet 30 december 2005, 22:25:10 Ingående Kb pendlar mellan +7-+5 (bor i Örebro) hittils under november-decemberVerkar otroligt. Berggrundens temperatur i Örebrotrakten är ca +7 grader. Även om det är en otrolig grundvattenström måste värmeövergångsmotståndet i och vid slangen ge ett temperaturfall på några grader.
En riktig borrare borrar gärna 250 meter och mer om nödvändigt.Man skall dock tänka på att slingan blir så lång att man måste ha kraftigare cirkulationspump. Därför är det vanligt att man väljer 2 hål med 2 slingor om man behöver djupare hål.