0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ja det är smart. Ta reda på så mycket du kan om pumpen innan du går dit så du vet vad du ska leta efter. Kolla motsvarigheten till kurva. se om det går att få fram antal starter. Fråga honom om den går ofta och kort när den behöver spets, det kanske gubben vet? Min svärfar är 70 och har loggat sin nibe i 10 år på papper i pärm, varje månad. Så man vet aldrig =) lyssna på rören
Har läst om den ivt pumpen nu här inne och deras manual. de finns ingen meny som man kan få ut drifttid eller antal starter. dåligt :/
Om värmepumpen har så dålig reglering så den fläskar på med 10kW direkt så kommer VP att stänga av pga övertemp och du kommer att gå på ren elpanna resten av vintern.Dessutom så kan inte en LVVP på 7kW ge detta vid ens vid -5°C den kanske ger max 5kW och elpatronen stegar upp så mycket att tempen nås så ditt senario kommer aldrig att inträffa (såvida inte thermia har så dålig reglering som du verkar ge sken av men det kan jag inte tänka mig att de har).Men när VP stänger av vid -20°C då är det endast elpannan som skall stå för hela effektenOch då skall (om vi tittar på grannens 13kW elpanna som jag tror är rätt dimensionerad för det identiska grannhuset.) 13kW ut till radiatorerna.När VP ger 11kw så är elpatronerna avstängdaNär elpanna går max, 13kW är VP avstängd.Hur kan detta stressa mer än om man har en 11kW värmepump kopplad till samma radiatorer?Om VP behöver stöttning startar elpatronen i steg (ja det är så även i din VP och det vet du) om 1,5 till 3kW tills vattentemperaturen nått sitt börvärde sen stängs elpatronerna av och man kommer alltså aldrig fram till ditt senario om 17kW ut till radiatorerna.Som jag skrev innanDet finns en anledning att man dimensionerat elpannan till 13kW i grannhusetoch det är att huset troligtvis behöver denna effekt vid DVUT.Tar du mindre elpanna så kan det fungera jättebra men smäller det till så är risken stor att du får frysa.Att sedan koppla på en 11kW värmepump istället för 9kw är bara för att minska elspetsen och vid -19°C ute ger en ATEC11 inte mer än ca 5-5,5kW (ATEC 9 ger ungefär 4kW)så resten måste komma från elpannan (eller ca 8kw).
Därför är det ju inte långt bort att man rekommenderar en arbetstank om det finns en husägare som vill designa ett luft/vattensystem som har kapacitet att hantera husets behov ner mot DUT. Speciellt om det är gamla rör och raddar.