0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skulle valt nr 1 ett hus med bebodd källare brukar kunna dra en hel del och får du det till ett bättre pris än nr 2 så finns inte mycket att fundera på om du ska ha en Atec.
Efter att skummat igenom din post kan jag bara säga att du skall ta offert 1Anledningarna är följandedu har ett 220m² stort hus och om man räknar schablon på 50w/m² så skulle du igentligen behöva en Atec11 så den 9a som offerteras kommer att klara runt 90% .man har räknat med att den gamla TMV pannan har 75% verkningsgrad (Nibe köpte TMV för ca 20år sedan och att räkna 80% på en så gammal panna är en utopi)Du sparar minst 500kWh( eller kr) per år bara på minskad elspetsDu får en radiator i pannrummet med tillhörande rördragning (kostnad ca 4-5000:- för material och jobb)Offert 1 är ca 3000:- BilligareDet enda som kan vara nackdel är om firma 1 inte har så nöjda kunder (försök få referenser till tidigare installationer som du kan höra med hur de upplever installatören eller kolla suspekta rejting sajter fast ta en del del av posterna där med en nypa salt).Vad jag tycker om monterandet av termostarerBehöver du verkligen Thermia link? ? ? ? ?Med en värmepump kommer termostaterna att stå 100% öppna minst 95% av tiden och då behöver man ingen link utan klarar sig med vanliga termostater.Jag tror inte Linken sparar något i förhållande till de vanliga (eller så är det så lite att det blir omöjligt att räkna hem)Edit: Stavning
energideklaranten räknar bara om den faktiska förbrukningen från föregående familj. Gör ingen ny beräkning vad det verkar. Och då landar han också på att ert 70-tals hus förbrukar samma som ett hus av avsevärt modernare standard. Låt oss hoppas han har rätt! I värsta fall är det bara lite el och det har ingen dött av i sammanhanget. Vill ni inte gå vägen med tank är det bättre att placera er i det lägre segmentet (kw) än det högre för att undvika problem.