0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är ju naturligtvis en chansning att rekommendera något, menutifrån det jag sett skulle jag säga en 9 kW värmepump kopplad direkt mot systemet, eller - om du tar hänsyn till framtida större behov, en 11 kW kopplad mot en arbetstank, eller kanske mot en volymtank med förvärmning av tappvarmvatten enligt detta :
Finns andra termostater som klarar av de du beskriver fast för nära nog 50% kostnad.Link är inte livsnödvändigt i mina ögon.
Fördelen med linken kan vara att du enligt scheman kan välja att ha vissa rum på låg värme. Rum som du vet att du normalt sett inte använder dessa tider. På vardagar kanske du aldrig använder källaren annat än mellan 1700 och 2200, som ett exempel. Då kan man tänka sig att du generellt sänker där andra tider. Linken fungerar ju utan tank. De flesta har det så. Men upplägget blir ju än mer intressant med link och gör det även möjligt att välja en luft-vatten-värmepump som inte kräver så mycket spets. Men allt hänger ju på vad man är ute efter. Det finns inte nödvändigtvis en fast regel som i alla lägen är bäst och mest ekonomisk.
Har man sett, man fick inte vara först med det där heller.Troligen är ändå en arbetstank bättre, annars skulle man ha hört talas om den där tidigare.
Så dessa siffror verkar bra. vet man dock inte hur mycke deras hushållsel är på.
hej igen. Vårt hus är likadant som grannens hus. dem var tydligen bröder som byggde sammtidigt. Men iaf. "tyvärr" är dem äldre nu med runt 70 år så kanske inte hjälper mycke. men dem hade oljepanna innan men bytte till elpanna runt 1997. och 2005 satte dem in en luft/vatten pump.var inne och fick lite siffror av dem men vet inte om det hjälper. Dåvarande elförbrukning med elpanna 95% verkningsgrad. 23000kWh MED hushållsel. 2005 satte dem in en IVT optima 700 A/W flytande kondensering +IVT 290 A/W 13 kWhEnligt dem som satte in den skulle deras nya förbrukning bara för värmepumpen bli 9800 kWh. Han hade ingen separat mätare så han visste inte exakt om det var det men han spara pengar iaf.Hans siffror 2011 var:Årsförbrukning 15755 kWh med hushållsel fördelat såhär:augusti - 11 = 500 kWhseptember -11 = 619 kWhoktober - 11 = 1043 kWhnovember - 11 = 1473 kWhdecember - 11 = 1881 kWhjanuari - 12 = 2281 kWhFebruari - 12 = 2968 kWhMars -12 = 1606 kWhSå dessa siffror verkar bra. vet man dock inte hur mycke deras hushållsel är på. Var osäker på offert 2 och frågade lite och så. Ville dem skulle räkna på en atec 9 plus ett extra element. 3 kubik olja 80% verkningsgrad: 24000 kWh Men nya Atec 9. 8040 kWh med värme+varmvattenDå räkna han endå 0,5 kubik över förra ägarnas förbrukning. och då hade den andre pannan manuell shunt. nog därför här var så varmt dem 3 gångerna innan vi fick huset. Tror inte han orkade ner och ändra på pannan efter utetempen. Så den har ju inte gått jätte optimalt. Deras gamla termostater funkade ej. hela källaren var på/av vred och på ovanvåning funkar dem ej. allt eller inget på dem med. så med en 9 kWh med bättre reglerutrustning så borde de bli bättre.
Med ledning av augustisiffran kan man gissa att hushållselen är runt 5000 kWh/år. De gör nog inte av med mycket varmvatten. Möjligen ökar hushållselen på vintern något också för belysning, juldekorationer m.m. Och då har jag antagit att de inte har värmen på alls i augusti, inte ens i källaren.
jag trodde det var en 7kw luft vatten vp med en innemodul för varmvatten och elpatron på 13kw.