0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är det låga effektbehovet vid DUT i källaren som gör att energiförbrukningen/m2/år blir låg i förhållande till ett nybyggt hus, jag antar att den som räknat på huset inte tagit hänsyn till detta.På samma sätt är det många (som t.ex. du Rinnan) som inte tar hänsyn till detta när de räknar på effektbehov i hus med källare och/eller vindsvåningar.Ett exempel som jag har är huset här i byn på 3 X 80 m2, 240 m2, (hus med källare, markplan och övervåning) där Nibe centralt, utifrån schabloner för hus i ett plan, räknade fram att det skulle behövas en 10 kW värmepump och 800 meter kollektor.Jag räknade, utifrån tidigare förbrukning, fram att det behövdes en 6 kW värmepump och 340 meter kollektor (jag rekommenderade 400 meter).Killen köpte enligt mina rekommendationer, och det fungerar helt perfekt, tillskott från ca -25°C.
Jorå jag tar hänsyn till detta och nämner för folk att om inte deklaranter och säljare har tagit allt i beaktan så kan man råka ut för att energibehovet mellan ett 70årigt par i ett stort hus kan skilja rätt rejält mot sin egen förbrukning i samma hus. Det var en anmodan att kontrollera extra noga vilket TS har gjort. Får nästan för mig att du inte läser vad jag skriver ibland
I alla fall. Jag har lite bad news for you.... Det skulle inte förvåna mig i fall du bor i det där huset och värmer hela ytan till 21 grader och använder varmvatten som en normalfamilj att du får en spetsel på 5000kwh med en 9kw atec. Isoleringsstandarden som gällde när ditt hus byggdes är enligt schablon 70w/m2 och från och med 1971 65w/m2. I normalfallet finns det anledning att anse detta överdrivet men nu pratar vi om källare.
många bra svar tror jag men blir inte mycke klokare. vet det är svårt att räkna på tyvärr vad jag förstått.föresten så lufta jag systemet idag och fyllde på radiatorkretsen. alla element i huset är jämn varma vilket är bra. men trycket var 0.1-0.2 bar och det har de typ gjort hela tiden jag bott här. fyllde upp till 0,8 bar och lufta 3 element som bubblat mycket hela tiden. trycket gick åter ner i 0,1 bar. fyllde upp till 0,8 igen och testa lufta igen och då kom det bara vatten. nu en timme senare tycker jag de är skillnad i att alla element är varmare. är det bara inbillning eller stämmer det? Så är det lönt med en atec 11 för 5000 kr mer eller den är alldeles för stor och blir problem med tryck och flöde eller vad ni prata om. Eller satsa på en Atec 9 och hoppas på den och kanske in med link så den går så optimalt så möjligt. Då har man möjlighet med lite sänkning när man jobbar o lite på natten. OM detta är bättre/energisnålare eller det går jämnt ut? sänka en, två grader varje natt och under tiden man jobbar borde väl göra nått? man sover och jobbar rätt många timmar i veckan =)Nä nu ska jag ut och sätta upp ny utebelysning runt hela huset med fina LED lampor i. får ju tänka på miljön (skiter jag i, bara elförbrukningen blir mindre) tittar in senare och ser vad som hänt i tråden
Det är ju naturligtvis en chansning att rekommendera något, menutifrån det jag sett skulle jag säga en 9 kW värmepump kopplad direkt mot systemet, eller - om du tar hänsyn till framtida större behov, en 11 kW kopplad mot en arbetstank, eller kanske mot en volymtank med förvärmning av tappvarmvatten enligt detta :
Detta var skrivet med hänsyn taget till detta:Du har här (så vitt jag tolkar det) räknat med ca 70 W/m2 vid DUT på hela den uppvärmda ytan, och kommit fram till ett möjligt effektbehov vid DUT på 14-15 kW.