0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej ThomasAL00 = "Kommunikationsproblem mellan fjärrkontroll och PLC. PLC kan fortfarande reglera om feluppstår, men fjärrkontrollen kan inte ta emot input. - Orsak: lösa elektriska förbindelser och/ellerelektriskt buller från t.ex. starkströmskablar. - Se montering av fjärrkontrollen s. 12"Jag hade en del AL00 när jag driftsatte pumpen.Jag har ca 20m mellan PLC och fjärrpanelen och därför förlängde kabeln med 10m.Efter att ha läst på lite om RS485 kommunikation så bytte jag kabeln till vanlig nätverkskabel.Denna har nämligen tvinnade par vilket man tydligen skall ha för att få så störningsfri kommunikationsom möjligt i RS485 (alltså A+ och B- skall vara tvinnade).Detta gjorde en markant förbättring men fortfarande så får jag larmet ibland och det gåralltid återställa med "Norsk Reset" Nu gör det inte så mycket eftersom pumpen arbetar som vanligt men kanske så byter jag igen till en tvinnad och skärmad kabel.MVH Teltur
Norsk Reset = Ström av till pumpen ,vänta liten stund , Ström på. "Har haft pumpen sen december 2013 och det har funkat fint tills den här veckan när detta problem dök upp för första gången."Kanske har du installerat något nytt som stör ?Kört med något elektriskt som kan störa ?