0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hej ThomasJag hoppas att du kan få hjälp av en tekniker på garanti/reklamationsrätt av danskarna.Men jag är inte säker att dom är intresserade att betala en svensk kyltekniker.Sen har vi ju köpt våra pumpar av Svenska VVS-Experten AB som gått i konkurs. Jag vet faktiskt inte hur hårt man kan dra detta. Om vi håller oss till det tekniska så försöker Svend få fram vad det kan vara för felorsaksom gör att pumpen larmar AL01 (Lågtryckspressostat utlöst).Han föreslår att man byter förångargivaren(CT) och visst kan det vara den det är fel på menman kanske bör felsöka lite först.LP kan b.l.a lösa av två orsaker.1.Helt igen isad förångare2.GasbristOm man avisar förångaren(med hjälp av varmvatten), startar pumpen och därefter tittar på manometern så skall den inte sjunka till 0 psi (eller under 10 psi) för då harman gasbrist.Om pumpen går så pass länge att förångaren blir helt igen isad och trycket sjunker mot 0 pågrund av det då är det problem med avfrostningen och en av orsakerna kan vara förångargivaren(CT).Kolla upp vilket av allternativen det är .Med vänlig hälsning Teltur
Mätaren tyder inte på att den är helt tom, dock kan den ha för låg köldmediemängd. När du utför det föreslagna testet bör du även passa på att kontrollera deltatemperaturen mellen utgående och inkommande vatten.Kontrollera även vilka temperaturer som värmepumpens styrsytem visar, framförallt förångartemperatur och hetgas.För en amatöruttalande skulle det minst behövas:1. Förångartemperatur2. Hetgastemperatur3. Tryck enligt mätaren på pumpen4. Vattentemp till VP5. Vattentemp ut från VPOvanstående bör kontrolleras efter *minst* 15min gångtid, gärna 30min. Om inte pumpen kan gå minst 15min efter start med helt isfri förångare är det troligt med KM brist men inte helt säker ens då.
Genom att läsa av värdena på inne panelen eller på plc panelen utomhus.Från Manualen"Vad visar Displayen:ST: FramledningstemperaturRT: ReturledningstemperaturOT: UtetemperaturHT: Givare med etikett: “Hotwater tank” (Ligger löst i kopplingsbox)CT: Förångare temperaturET: Tryckrörstemperatur på kompressor*Man ändrar avläsning genom att trycka på “+” eller “–” "SåFör en amatöruttalande skulle det minst behövas:1. Förångartemperatur=CT2. Hetgastemperatur =ET3. Tryck enligt mätaren på pumpen4. Vattentemp till VP=RT5. Vattentemp ut från VP=ST
Dessa brukar ofta sitta på ett kopparrör till förångaren nertill på dess högra sida om man står framför pumpen (snett ner bakom kompressorn mot nederdelen av förångaren). Från baksidan av pumpen är det alltså då till nere till vänster på rören som går till vänsterkanten av förångaren.