0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vilken modell som är bäst för dig beror på ytan som ska värmas och vilket effektbehov du har långa perioder per år.Bor du Norröver gissar jag att du har väldigt långa perioder med riktigt kallt och en fet maskin är nog ett bra val för dig Din verkliga "årsmedeltemperatur" som Norrlänning är knappast +1,3 grader mellan Oktober till slutet av Maj som Energimyndigheten räknar på utan snarare -7 eller kallare skulle jag tro Jag har väl inte sagt att jag inte gillar Scanoffice och VTT:s testmetod direkt utan mer att den inte visar resultat som ska vara likvärdiga med en fastighets förutsättningar.Inte många fastigheter som har en värmekälla som ser till att det konstant kommer 19,5 gradig luft till insuget och dom går betydligt mer på dellast jämfört med verkligheten !!!Så man kan kanske säga att jag inte gillar deras variant
Ja ge tusan i att elda Hur kom du fram till att du tappat just 196m3 per timme med dina skitiga lameller ?Låter ganska mycket med 26% förlust i flödet, men du kanske fick tag på en "fåntratt" och fick till en bra mätning.Dax att rengöra innerdelen ordentligt med andra ord om det inte redan är utfört !!Till skillnad från dig önskar jag temperaturer på ca -1 vintertid och inte någon Norrlandsvinter
Jag har väl inte sagt att jag inte gillar Scanoffice och VTT:s testmetod direkt utan mer att den inte visar resultat som ska vara likvärdiga med en fastighets förutsättningar.Inte många fastigheter som har en värmekälla som ser till att det konstant kommer 19,5 gradig luft till insuget och dom går betydligt mer på dellast jämfört med verkligheten !!!Så man kan kanske säga att jag inte gillar deras variant
Vet ej exakt hur dom får fram sina beräkningar när det gäller årsbesparingen.