0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En maskin som är specad på straxt över 8kw vid +7 kan ge nästan 6kw vid -15 grader !Men återigen handlar det om Mitsubishi (FD50VABH) så det är meningslöst att diskutera detta vidare då den också måste vara riggad
Hej DoggeStämmer helt. Det är inte bara värmeväxlarytorna. FD har en kraftigare fläkt med större diameter än i övriga fabrikats innerdelar.MVH/Gano
När man kör en pump för full maskin så ökar också antalet avfrostningar som då givetvis sänker verkningsgraden, Mvh Raffen.
Njae en pump som som skulle kunna avge ca 6 kw värme vid -15 ºC borde nog egentligen ligga på en maxeffekt uppåt närmare runt ca 10 kw förstås vid ca +7 ºC Mvh Raffen.
Vet inte hur jag ska skriva detta utan att reta upp dig?. Men fläktcapaciteten är faktiskt av mindre betydelse jämfört med Kondensorns storlek.eftersom påfrostningen ökar i hastighet desto högre luftflöde man har under en "bestämd förfluten tid"Dogge
Samma sak var det när FD35VAH var specad till 7,7kw och många trots att dom skulle tjänat på att välja denna i längden valde FD25VAH istället.Kan tänka mig att Nocria modellerna tappar många kunder för att uteffekten känns för stor som ett annat exempel oavsett vad den nu ger vid +7 eller -15 då det finns olika teorier om detta.
Jo förvisso Rickard att den kanske inte gick helt för fullt vid -15 ºC, men Scanoffice fick också till ett cop på 2,2 ifh till SP som fick ett cop på 2,1. När man kör en pump för full maskin så ökar också antalet avfrostningar som då givetvis sänker verkningsgraden, därför får man en högre verkningsgrad och ett bättre cop om pumpen inte körs på fullgas utan under mera realistiska förhållanden och helst på dellast. Dessutom minskar pumpens effektförbrukning alltid med sjunkande utetemp och man ligger faktiskt ändå en hel kw ifrån i värmeavgivning ifh till SP:s uppnådda mätresultat, så det verkar ändå rätt långsökt anser jag. Mvh Raffen.
Innan du kommer med mera felaktiga uppgifter Raffen så är det likadan kompressor i FD25VAH och FD35VAH Annars har du en annan servicemanual än vad jag har
Ja jag sa väl att FD25 och FD35 är exakt samma pumpar tyckte jag, och att det bara är kompressorn som skiljer i storlek, sen om det är frågan om själva storleken på kompressorn eller om de drar upp befintlig i storlek via ett högre varvtal det är väl samma sak anser jag, det vanligaste är väl att man varvar upp kompressorerna för att få ut en högre effekt. Mvh Raffen.
En stor fördel för framtida köpare av luftvärmepumpar vore om tillverkarna via mjukvaran/styrningen såg till att samtliga maskiner gav någorlunda samma effekt vid +7 grader som alla produktblad har som riktmärke som vid -10 eller -15 grader ute för då skulle inte så många bli så förvånade att det inte blåser lika varmt när det är kallt ute.Föreslår man i dagsläget tex en HE12LKE så ryggar många tillbaka för den är för kraftig då någon annan säljare sagt att det räcker med en maskin på 6kw, detta trots att det kan vara en stor lokal eller villa i väldigt kalla områden och därmed behöver mycket effekt långa perioder på året som vintrarna numera ser ut.Samma sak var det när FD35VAH var specad till 7,7kw och många trots att dom skulle tjänat på att välja denna i längden valde FD25VAH istället.Kan tänka mig att Nocria modellerna tappar många kunder för att uteffekten känns för stor som ett annat exempel oavsett vad den nu ger vid +7 eller -15 då det finns olika teorier om detta.