0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min inställning är i alla fall att jag tycker det är väl magstarkt, att hävda och sprida rykten om fusk och manipulation, som Raffen ägnar sej åt - Baserat på rena gissningar av egenskaperna hos olika pumpar.Jag håller gärma med om att testerna enligt EN 14511, som SP utför, inte är helt uttömmande för att bedöma en pumps prestanda. Men att påstå att dom inte är värda pappret rapporten är skrivet på, tycker jag är kraftigt överdrivet.Testet ger bl.a. god information om pumparnas maximala kapacitet vid -7°C och -15°C, vilket är klart värdefullt för att kunna beräkna hur "stort rum" pumpen mäktar med att värma. Men jag skulle tex gärna se fler mätningar på dellast. Både vid låga temperaturer, och vid lägre % vid höga temperaturer. Fast det är en helt annan historia...
Håller inte alls med dig Raffen, tycker att det mest rättvisande är att köra alla värmepumpar på max effekt vid olika temperaturer och med exakt lika förhållanden med avseende på temp och fukt både inne och ute, även om det inte ger helt realistiska förhållanden.Tittar man t.ex. på ME FD35 så ser man att den fortsätter att öka sin "eleffekt" ned till -21°C, vilket innebär att den inte gick på full effekt vid -15C.Scanoffice resultat visar alltsa inte max uteffekt vid minus 15°C pa just den maskinen.
jag trodde var så enkelt att det rörde sig om ett fall där en värmepumpstillverkare tar en större maskin och väljer att begränsa denna i ett givet fall för att kunna jämföra den med andra mindre maskiner. Och därmed framstår maskinen som mer effektiv. Det blir ju då som att jämföra äpplen och päron, right?
Varför skulle inte en maskin som är specad som 6,6kw vid +7 grader inte ge 4,3kw vid -15 Mycket handlar om hur teknikerna har styrt mjukvaran gentemot befintlig hårdvara.
Nej för det finns nämligen ingen pump på runt ca 6,5 kw i specad maxeffekt som har kapacitet att kunna avge 4,3 kw värme vid -15 ºC, utan för att ha förutsättningar för detta så behöver de upp till ivf någonstans mellan ca 7,5-8 kw i specad maxeffekt isf. Mvh Raffen.