Hej RAFFEN
Ja du vad är det som du inte anser är seriöst i det jag postat?
Är det för att jag inte har samma åsikt som du i denna fråga?
Och då måste jag fråga dig om du någon gång tänkt på ditt eget uppträdande innan du reagerar på hur andra skriver?
Sen är det en trevlig nyhet att man som moderator i en del av forumet inte verkar få skriva i en annan del.
Om man har en bergvärmepump skall man då inte få skriva i luft/luft delen eller tvärt om?
Från det ena till det andra
Har du någon komentar på nedanstående citat?
SP äger rätt att när och var som helst företa kontroll av att produkt försedd med SPs P-märke uppfyller kraven i aktuella certifieringsregler.
Detta är hämtat i ett dokument från SP som de jobbar efter men det står inte
hur man gör denna kontroll utan kan med andra ord inhämta vilket exemplar som helst och vem kan då vara lämplig att hjälpa till?
Som jag skrev i en tidigare post.
Så att "civilanställda poliser" åker ut till en leverantör och pomberar en försändelse som skall till SP förvånar mig inte ett dyft.
Och kan "polisen" göra andra konstiga uppdrag (som bla. kommit fram i media för ett par dagar sedan tex, köra internposten,inspektion av farliga istappar och till och med handräckning vid biljettkontroller i Stockholms tunnelbana........

) så är inget omöjligt eller?
För övrigt använder SP en mängd inköps kanaler såsom
Anställda på SP
Företag som köper för SPs räkning
Företag som levererar direkt till SP
Privatpersoner som agerar bulvaner åt SP
Konsument rådgivare i kommuner (vid prov beställda av konsumentverket)
Sen angående QC är det kul att du länkar till poster som faktiskt inte styrker din uppfattning att alla QC maskiner är skräp
så som denna post
Själva maskinen tillverkas/vacuumsugs/fylls troligen på samma fabrik, och under likvärdig kontroll som rören.....
Om man betvivlar kvaliteten på tillverkningen av rören, är det således troligen mer befogat att betvivla produkten som helhet...eller? vilket även jag gör 
Jag och mina tekniker har varit hos mängder med folk som vill ha hjälp att felsöka/fylla i en reklamation på QC-pumpar, där pumpen visar sig vara tom....och alla hävdar lika bestämt att de absolut inte misslyckades med ihopkopplingen...inget pys eller nåt 
Detta har ju med monteringen att gör och inte själva kopplingens funktion
eller den andra posten du länkat till som faktiskt inte har något med QC att göra utan är mer allmän mot "billiga" pumpar
I denna sak anser jag att Raffen har fullständigt rätt det är väldigt svårt att få ut någon som helst ekonomi i en on/off pump tills den dag den kommer
att gå dygnet runt för at utetempen kräver det, när man starar en on/off & har manormeterstället på ser man tydligt at det krävs åtminstone 3 min innan den är uppe i tryck alltså tappar man 3 min vid varje start som pumpen bara går utan att ge värme med full last på kompressorn alltså med sämsta möjliga cop, dessutom har aldrig jag varit med om nån som haft sin billiga on/off mer än 2 år .............
Markerade med lite fet text här då jag anser att det är missvisande då det finns massor av bevis att "billiga" pumpar visst blir mer än 2år och en del av dessa "billiga" pumpar med QC är flyttade både en och två gånger.

Coolix såldes av jula från och med års skiftet 2007/2008 och Puttepj tex. som köpte sin Coolix sommaren 2008 = 4 år om ett par månader
Min egen Zibro monteras snart ner för transport till päronen den har tjänat mig väl i 2,5år men behövs inte mer i mitt garage men kommer att tjäna föräldrarna ett par år till.
Och eftersom man sålt dessa som du tycker sk. skräp pumpar i över 4år är det då inte konstigt att det inte syns i folksams statestik.
men INTE en enda coolix finns med i Folksams lista från 2008 och 2009 borde varit någon eftersom du säger 1-3år livslängd.
Jag kommer inte att kommentera mer i denna tråden utan bara se vad du säger om SP kontrollen
Over and out
EDIT: Såg att Citaten inte kommit med men lyckas inte få till dem