0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Just det samma har jag ochså funderat på att större avvikelser kunde tillåtas mellan "start-stopp" . Speciellt när minsta effekten är rätt hög som på ME-maskinerna . Detta märktes jättetydligt på vår ME GE25 som vi har på vindsvåningen där uppvärmnnigsbehoet ej är så stort . Den gick en jätteliten stund åt gången och så där höll den på . Men nu får den vila vintertid !
Här finns det svart på vitt...http://www.kylmatekniikka.fi/uploads/files/P501219_Rapport_KRV93_1__2.pdfRåd & Rön testade värmepumpar..? Hur länge sedan var det..?
detta utfördes möjligen på beskrivet sätt för avsevärt längre tillbaka i tiden sedan och då antagligen under Råd & Röns tid och deras resp egna organiserade tester.
Råd & Rön hade väl delvis som uppgift att ge konsumenterna en rättvisande och helt oberoende information avseende en mängd olika produkter som skulle hjälpa konsumenterna att kunna göra ett riktigt och bra val, och då både betalades och sköttes väl testerna av de olika produkterna i deras egen regi förstås.
Sen dess har tiderna förändrats rätt mkt och alla skall ha bra betalt inkl staten och dess olika myndigheter, numera kostar väl en test av en pump på SP säkert någonstans mellan ca 130-160000 kr skulle jag gissa och det bjuder självklart inte vare sig staten eller deras ev myndigheter på utan det får vackert resp firma som testar sina pumpar betala själva.
Dessutom har säkert polisen fullt upp med vad de skall göra ändå utan att behöva belastas med att hämta upp och köra omkring med testpumpar, det vore väl ett väldigt slöseri med polisens resurser tycker jag eftersom de redan idag inte på långa vägar klarar av de uppgifter som de är ålagda att hålla brottsligheten i styr.
Bland annat fick polispatrullerna själva hämta och lämna internposten i sina radiobilar. Då tror jag nog många saknade en eller flera civilanställda...
Självklart så betalar inte firmorna stora pengar för sina resp tester av pumparna hos SP utan att samtidigt vara hyfsat förvissade om att dessa pengar skall komma tillbaka igen på något sätt genom ett i första hand bra testresultat med efterföljande bra reklam i efterhand, så där läggs säkert ned en hel del energi skulle jag tro på att pumparna är så optimala, anpassade och lämpligt inställda som möjligt inför SP:s testprogram för att på så sätt kunna visa upp ett bra resultat vid sina resp tester.
skulle det självklart vara väldigt bra om du kunde/ville vara hygglig och verifiera riktigheten i det du säger här isf.
For den som vil vite litt fakta om regulering, se her hva integral har å gjøre med regulering: http://sv.wikipedia.org/wiki/PID-regulator En inverterpumpe er ikke regulert med hverken proporsjonal eller integral regulering.
Är det en korrekt iaktagelse att en luft/luft VP inte kan gå ner lika lågt i effektuttag (strömanvändning alltså) vid sjunkande utetemperatur?Idag var det knappa 7 grader här på eftermiddagen och min Nocria var nere och "fiskkörde" på 335W, inklusive värmekabel (ja, den verkar vara igång även vid +7). Så lågt har den inte gått ner tidigare sen jag började logga för ett par veckor sen. Det har heller inte varit så varm ute sen jag började logga.För övrigt tror jag mitt hus är rätt speciellt med avseende på solinstrålning, VP gick on/off (0,2kwh / h) och det var ändå 25,3 grader inne när jag kom hem.
Hej Pi.r! Javisst där har du ju den där gamla länken ifrån testen av en Sanyopump från 2005, den har jag också sparad i mitt arkiv du. Ja det var väl nästan runt omkring den här tiden skulle jag tro som Råd & Rön var i farten eller möjligtvis något lite tidigare, 2005 är väl nästan likställt med Hedenhös ifrån dagens läge egentligen. Man kunde väl ivf lätt konstatera att det även tilläts ett antal olika manipulationer på den här tiden också även om de kanske inte är lika avancerade som idag skulle jag tro, bl.a så tillät man först vid den här testen (efter en stunds körning) en påfyllning av 100 gram extragas (varför då ??). Sen när resultatet ändå inte blev som förväntat så tilläts man att byta ut hela pumpen mot en 2:a pump som man hade med sig till den här testen (varför då?? ). Utöver detta så frångick man dessutom en av SP:s grundinställningar på pumparna vid alla tester, dvs att köra pumpen med börvärde +28 ºC istället för stipulerade max börvärde (varför då?? ).Måste vara rätt jobbigt för polisen på den här tiden att hålla på och köra ut ett gäng pumpar till SP, och inte bara 1 st pump/test utan flera stycken. Mvh Raffen.
annars brukar jag vara rätt flitig (t.om onödigt flitig ibland) med att verifiera det jag säger, men eftersom jag inte hade någon info eller länk den här gången så fick det bli min allmänna uppfattning i ärendet.
Du är väl t.om moderator på det här forumet i vissa ämnen har jag för mig och borde väl då kanske enligt min uppfattning vara lite mer seriös i ditt uppträdande, uppföra dig på ett lämpligt och bra sätt inkl försöka att vara ett föredöme på forumet istället för den sida du visar upp här LMF.